W Polsce coraz częściej występują ekstremalne warunki pogodowe, które mogą utrudniać proces nauczania i negatywnie wpływać na samopoczucie uczniów. W związku z tym, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rozważa wprowadzenie nowych rozwiązań dotyczących organizacji zajęć szkolnych w czasie upalnych dni.

Brak jasnych przepisów

Obecnie, w Polsce brakuje jasnych przepisów regulujących funkcjonowanie szkół, gdy temperatury przekraczają 35 stopni Celsjusza. Minister edukacji, Barbara Nowak, podkreśliła, że konieczne jest wprowadzenie klarownych wytycznych dotyczących organizacji nauki w upalne dni.

Wstępne propozycje

Wstępne propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej obejmują:

* skrócenie lekcji, aby uniknąć NEGATYWNYCH SKUTKÓW wysokich temperatur na zdrowie i samopoczucie uczniów;
* prowadzenie zajęć w innej formie, np. w formie zdalnej, aby umożliwić naukę w komfortowych warunkach;
* wprowadzenie zdalnego nauczania w wyjątkowo gorących dniach, aby uniknąć ryzyka zdrowotnego;
* odwołanie lekcji, w przypadku szczególnie dotkliwych upałów, aby zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli.

Konsultacje między resortami

Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi rozmowy w sprawie potencjalnych zmian z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które również analizuje możliwość kompleksowej modyfikacji przepisów dotyczących pracy podczas upałów.

Celem zmian – ochrona uczniów i nauczycieli

Celem ewentualnych zmian jest zapewnienie lepszej ochrony uczniów i nauczycieli przed negatywnymi skutkami wysokich temperatur. Wprowadzenie klarownych wytycznych dotyczących organizacji nauki w upalne dni pozwoliłoby szkołom elastyczniej reagować na ekstremalne warunki pogodowe i dbać o komfort oraz bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie placówek oświatowych.

Dane Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej

Dane Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej sugerują, że ten rok może być rekordowy pod względem wysokich temperatur. Wstępne prognozy na wrzesień również wskazują na niezwykle ciepły miesiąc.

Wprowadzenie zmian przed przyszłoroczną wiosną

Resort edukacji chciałby, aby ewentualne zmiany weszły w życie przed przyszłoroczną wiosną, ponieważ maj i czerwiec to miesiące, w których nauka szkolna często odbywa się w temperaturach przekraczających 30 stopni.

Konieczność dostosowania systemu edukacji do zmieniającego się klimatu

Dostosowanie systemu edukacji do zmieniającego się klimatu wydaje się konieczne, aby zapewnić optymalne warunki do nauki i rozwoju młodego pokolenia.

Obecny stan

Na tym etapie trudno przewidzieć, czy i w jakim kształcie proponowane zmiany zostaną wprowadzone. Konieczne są dalsze konsultacje między resortami oraz analiza potencjalnych skutków nowych rozwiązań. Jedno jest pewne – temat organizacji nauki szkolnej w czasie upalnych dni pozostanie aktualny, a dyskusja na ten temat będzie trwać.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version