W Polsce coraz częściej występują ekstremalne warunki pogodowe, które mogą utrudniać proces nauczania i negatywnie wpływać na samopoczucie uczniów. W związku z tym, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rozważa wprowadzenie nowych rozwiązań dotyczących organizacji zajęć szkolnych w czasie upalnych dni.
Brak jasnych przepisów
Obecnie, w Polsce brakuje jasnych przepisów regulujących funkcjonowanie szkół, gdy temperatury przekraczają 35 stopni Celsjusza. Minister edukacji, Barbara Nowak, podkreśliła, że konieczne jest wprowadzenie klarownych wytycznych dotyczących organizacji nauki w upalne dni.
Wstępne propozycje
Wstępne propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej obejmują:
* skrócenie lekcji, aby uniknąć NEGATYWNYCH SKUTKÓW wysokich temperatur na zdrowie i samopoczucie uczniów;
* prowadzenie zajęć w innej formie, np. w formie zdalnej, aby umożliwić naukę w komfortowych warunkach;
* wprowadzenie zdalnego nauczania w wyjątkowo gorących dniach, aby uniknąć ryzyka zdrowotnego;
* odwołanie lekcji, w przypadku szczególnie dotkliwych upałów, aby zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli.
Konsultacje między resortami
Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi rozmowy w sprawie potencjalnych zmian z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które również analizuje możliwość kompleksowej modyfikacji przepisów dotyczących pracy podczas upałów.
Celem zmian – ochrona uczniów i nauczycieli
Celem ewentualnych zmian jest zapewnienie lepszej ochrony uczniów i nauczycieli przed negatywnymi skutkami wysokich temperatur. Wprowadzenie klarownych wytycznych dotyczących organizacji nauki w upalne dni pozwoliłoby szkołom elastyczniej reagować na ekstremalne warunki pogodowe i dbać o komfort oraz bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie placówek oświatowych.
Dane Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej
Dane Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej sugerują, że ten rok może być rekordowy pod względem wysokich temperatur. Wstępne prognozy na wrzesień również wskazują na niezwykle ciepły miesiąc.
Wprowadzenie zmian przed przyszłoroczną wiosną
Resort edukacji chciałby, aby ewentualne zmiany weszły w życie przed przyszłoroczną wiosną, ponieważ maj i czerwiec to miesiące, w których nauka szkolna często odbywa się w temperaturach przekraczających 30 stopni.
Konieczność dostosowania systemu edukacji do zmieniającego się klimatu
Dostosowanie systemu edukacji do zmieniającego się klimatu wydaje się konieczne, aby zapewnić optymalne warunki do nauki i rozwoju młodego pokolenia.
Obecny stan
Na tym etapie trudno przewidzieć, czy i w jakim kształcie proponowane zmiany zostaną wprowadzone. Konieczne są dalsze konsultacje między resortami oraz analiza potencjalnych skutków nowych rozwiązań. Jedno jest pewne – temat organizacji nauki szkolnej w czasie upalnych dni pozostanie aktualny, a dyskusja na ten temat będzie trwać.