Wiece wyborcze, spotkania z kandydatami, kampania w mediach społecznościowych – to tylko niektóre z elementów, które tworzą kampanię wyborczą. Jednak wśród wyborców pojawiają się także obawy o ewentualne aferę lub skandal, które mogą osłabić wynik popieranego przez nich kandydata. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research dla Onetu, aż 31,8 proc. badanych obawia się, że taka sytuacja może nastąpić.

Sondaż został przeprowadzony w dniach 7-10 lutego 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1003 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat. Wyniki pokazują, że najczęściej obawy o wybuch skandalu z udziałem kandydata pojawiają się wśród zwolenników Trzeciej Drogi, której kandydatem jest Szymon Hołownia. Aż 47,3 proc. wyborców TD deklaruje, że obawia się, że w trakcie kampanii wyborczej może wybuchnąć jakaś afera lub skandal, która mogłaby osłabić wynik ich kandydata.

Kolejnym ugrupowaniem, którego wyborcy często obawiają się negatywnej sytuacji w kampanii, jest Prawo i Sprawiedliwość. 41,7 proc. wyborców partii prezydenta Karola Nawrockiego deklaruje, że obawia się, że w trakcie kampanii wyborczej może wystąpić skandal, który mogłaby osłabić wynik ich kandydata.

Rzadziej takie zagrożenie dostrzegają elektoraty innych ugrupowań. Wyborcy Lewicy, której kandydatką jest Magdalena Biejat, deklarują obawy o aferę lub skandal w 33,9 proc. przypadków. Wyborcy Konfederacji, której kandydatem jest Sławomir Mentzen, deklarują takie obawy w 27,6 proc. przypadków, a wyborcy Koalicji Obywatelskiej, której kandydatem jest Rafał Trzaskowski, w 23,4 proc. przypadków.

Wyniki sondażu pokazują, że wyborcy w Polsce są świadomi istnienia zagrożeń w kampanii wyborczej. Aż 10,6 proc. badanych odpowiedziało „zdecydowanie tak” na pytanie, czy obawiają się, że w trakcie kampanii wyborczej może wybuchnąć afera lub skandal, która mogłaby osłabić wynik ich kandydata. 21,2 proc. ankietowanych wybrało opcję „raczej tak”. Więcej uczestników sondażu nie martwi się jednak o swojego kandydata – 46 proc. 13,8 proc. na pytanie to odpowiedziało „zdecydowanie nie”, zaś opcję „raczej nie” wybrało 32,2 proc.

Warto zauważyć, że kampania wyborcza to okres, w którym wyborcy są najbardziej zaangażowani w politykę. Wyborcy chcą wiedzieć, kim są kandydaci, co proponują i jakie mają cele. Jednak afera lub skandal może zupełnie zmienić obraz kandydata i partii, którą reprezentuje. Dlatego wyborcy są tak wrażliwi na zagrożenia w kampanii wyborczej.

W Polsce przyszłoroczne wybory prezydenckie będą miały znaczący wpływ na politykę kraju. Wyborcy będą musieli podjąć decyzję, kto będzie reprezentował ich interesy w trakcie najbliższych 5 lat. Dlatego tak ważne jest, aby kandydaci byli transparentni i uczciwi w swojej kampanii. Wyborcy muszą mieć pewność, że kandydat, którego popierają, nie będzie zaangażowany w aferę lub skandal, która mogłaby osłabić wynik ich kandydata.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version