Mieszkańcy Warszawy są coraz bardziej niezadowoleni z aktualnej polityki transportowej miasta, która negatywnie wpływa na jakość ich życia. Ostatnie decyzje władz miasta, takie jak likwidacja tunelu pod ulicą Marszałkowską i zamknięcie odcinka ulicy Złotej, wywołały falę protestów i frustracji wśród mieszkańców.
W centrum kryzysu jest Osiedle Centrum, gdzie mieszkańcy skarżą się na utrudnienia w ruchu i brak parkingów. W związku z tym, że wydostanie się z własnego podwórka zajmuje im obecnie od 30 do 40 minut, mieszkańcy Osiedla Centrum czują, że ich codzienne życie jest ograniczone. Plany urbanistyczne nie zapowiadają poprawy sytuacji, co dodatkowo wzbudza niepokój wśród mieszkańców.
Parkingi – luksus w centrum miasta
Jednym z kluczowych problemów jest brak miejsc parkingowych w centrum miasta. Mieszkańcy starych bloków mieszkalnych nie mają możliwości budowy garaży, co zmusza ich do pozostawiania aut na coraz bardziej ograniczonych przestrzeniach. W konsekwencji, parkowanie staje się coraz trudniejsze i bardziej kosztowne. Ratusz, mimo próśb o dialog, pozostaje głuchy na te potrzeby.
Postulaty mieszkańców
Mieszkańcy wnieśli szereg postulatów podczas protestu, w tym:
* Zatrzymanie likwidacji jezdni i miejsc parkingowych,
* Ograniczenie „słupkowania” przestrzeni, które uniemożliwia parkowanie,
* Zniesienie restrykcji wykluczających samochody z centrum miasta,
* Zaprzestanie działań prowadzących do permanentnych korków,
* Przyznanie identyfikatora Nc+ każdemu mieszkańcowi dla zapewnienia swobodnego dostępu do posesji,
* Inwentaryzacja i zabezpieczenie miejsc parkingowych dla mieszkańców Nowego Centrum.
Żądania mieszkańców
Protestujący domagają się natychmiastowego wstrzymania prac związanych z rozbiórką tunelu pod ulicą Złotą oraz jego ponownego otwarcia jako drogi alternatywnej. Organizatorzy, w tym Rada Osiedla Centrum IV, Porozumienie Stop Korkom oraz Zjednoczeni Warszawiacy Przeciwko SCT, wzywają wszystkich mieszkańców miasta do wsparcia ich działań.
Czas na zmianę
Mieszkańcy Warszawy, zmęczeni ciągłymi utrudnieniami i ograniczeniami w ruchu miejskim, postanowili głośno wyrazić swój sprzeciw. Protest pod hasłem „Ulice dla kierowców, parkingi i miasto dla mieszkańców!” ma na celu zwrócenie uwagi na problemy codziennego życia związane z polityką transportową, która zdaniem mieszkańców sprzyja tylko deweloperom i turystom, kosztem zwykłych obywateli.
Według danych GUS, w 2020 roku w Warszawie było zarejestrowanych ponad 1,3 mln pojazdów, co stanowi około 40% wszystkich pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Jednocześnie, według raportu „Mobility in Cities” z 2020 roku, Warszawa zajęła 34. miejsce wśród 40 miast europejskich pod względem jakości transportu publicznego.
W Polsce, w 2020 roku, przeciętny czas spędzony w korku wynosił 144 godziny rocznie, co stanowi około 6 dni roboczych. Jest to jeden z najwyższych wyników w Unii Europejskiej.
Mieszkańcy Warszawy coraz bardziej zdeterminowani są do walki o swoje prawa i poprawę jakości życia. Czas, aby władze miasta przesłuchały się do ich głosu i zaplanowały skuteczne rozwiązania problemów transportowych.