Warszawa podejmuje ambitny projekt budowy podziemnego tunelu, który połączy dworzec kolejowy Warszawa Śródmieście z pobliską stacją metra Centrum. Ta inwestycja, wyczekiwana od lat, ułatwi i przyśpieszy przesiadki pasażerów między dwoma kluczowymi węzłami komunikacyjnymi w centrum stolicy.
Problemy z przesiadkami w Warszawie
Obecnie podróżni, aby dostać się z peronów PKP Śródmieście na stację metra Centrum lub na perony dworca, muszą pokonać spory dystans na powierzchni. W niekorzystnych warunkach atmosferycznych, takich jak ulewne deszcze czy intensywne mrozy, jest to wyjątkowo uciążliwe. Nowy tunel wreszcie uwolni setki tysięcy podróżnych od tego problemu.
Współpraca na rzecz rozwoju
Projekt zostanie zrealizowany we współpracy pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a władzami Warszawy. PLK w ramach modernizacji linii średnicowej (lata 2028-2030) dobuduje część tunelu od strony dworca kolejowego. Miasto natomiast doprowadzi łącznik do stacji metra – z uwagi na konieczność utrzymania ruchu na linii M1, najpewniej nie wcześniej niż w 2030 r.
Analizy dotyczące optymalnego wariantu tunelu
Wciąż trwają analizy dotyczące optymalnego wariantu tunelu. Rozważane są dwa podstawowe rozwiązania różniące się umiejscowieniem wejść na perony metra. Ostateczny projekt ma zapewnić jak najwygodniejszy, najkrótszy i najpłynniejszy przepływ pasażerów między pociągami PKP a linią metra M1. Według danych z 2020 roku, stacja metra Centrum odnotowała ponad 120 tysięcy pasażerów dziennie, co czyni ją jednym z najbardziej zatłoczonych węzłów komunikacyjnych w Warszawie.
Wygodny dostęp do komunikacji miejskiej
Docelowo podróżni zyskają wygodny, klimatyzowany dostęp, co zachęci do korzystania z systemu miejskiej komunikacji zbiorowej. Według danych Ministerstwa Infrastruktury, w 2020 roku łączna liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Warszawie wyniosła ponad 1,3 miliarda osób.
Oficjalna decyzja w sprawie wariantu projektu
Choć oficjalna decyzja dotycząca wariantu projektu jeszcze nie została ogłoszona, portal transport-publiczny nieoficjalnie dowiedział się, że miasto ma skłaniać się do wybrania autorskiego projektu firmy ILF, oferującego bezpośrednie połączenie z peronami metra. Rozważane są dwa podwarianty, różniące się lokalizacjami wejść na perony metra Centrum, co ma zapewnić optymalne rozwiązanie dla przepływu pasażerów.
Warszawa inwestuje w przyszłość
W ciągu najbliższych lat Warszawa planuje realizować szereg inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną, które mają zwiększyć efektywność i wygodę podróży communicate lokalnej. Budowa podziemnego tunelu łączącego dworzec z metrem to tylko jeden z wielu projektów, które mają zmienić oblicze stolicy.