W Polsce coraz popularniejsze stają się platformy sprzedaży, takie jak Vinted, które promują zrównoważony rozwój i troskę o środowisko. Jednak, aby te platformy mogły spełniać swoje zadania, muszą przestrzegać praw konsumenta oraz zapewniać transparentność i bezpieczeństwo transakcji.

Niestety, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdził, że Vinted nie spełnia tych standardów i nałożył na spółkę karę w wysokości aż 5,3 mln zł.

Kara za brak informacji o weryfikacji tożsamości

Pierwszy zarzut dotyczył braku informacji o konieczności weryfikacji tożsamości osób sprzedających. Konsument, który zakładał e-portfel na Vinted.pl, nie otrzymywał informacji o tym, że dostęp do zarobionych pieniędzy może się wiązać z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków związanych z weryfikacją tożsamości. Oznacza to, że konsument nie dowiadywał się o tym ani z regulaminu platformy, ani na etapie zakładania e-portfela. W rezultacie, spółka mogła zablokować pieniądze konsumenta, jeśli nie przedstawił dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub wyciągu z banku.

Kara za brak informacji o zakupie bez „Ochrony Kupującego”

Drugi zarzut dotyczył braku informacji o sposobie zakupu bez ponoszenia opłaty za „Ochronę Kupującego”. Chociaż spółka dopuszcza transakcje bez „Ochrony Kupującego”, to nigdzie nie jest opisane, jak skorzystać z tego trybu. Kupujący musi się sam domyślić, żeby kliknąć w przycisk „Zapytaj o przedmiot” i w trakcie rozmowy ze sprzedającym uzgodnić sposób przekazania kupionych rzeczy i zapłaty za nie.

Reakcja UOKiK

W związku z tymi nieprawidłowościami UOKiK nakazał Vinted informować konsumentów o wydanej decyzji i zakwestionowanych praktykach w serwisie Vinted.pl i na Facebooku. Spółka musi również poinformować konsumentów o obowiązkach związanych z weryfikacją tożsamości i sposobie zakupu bez „Ochrony Kupującego”.

Wartość kary

Łączne kary finansowe za obie praktyki wynoszą ponad 5,3 mln zł (5 360 447 zł).

Wpływ na konsumentów

Te praktyki mogły mieć negatywny wpływ na konsumentów, którzy ponieśli straty finansowe lub byli zmuszeni uiścić opłatę za „Ochronę Kupującego”, chociaż usługa nie była im potrzebna.

Wnioski

Decyzja UOKiK pokazuje, jak ważne jest, aby platformy sprzedaży przestrzegały praw konsumenta i zapewniały transparentność transakcji. Konsumentów powinno się informować o wszystkich warunkach sprzedaży, aby mogli podejmować świadome decyzje.

Dodatkowe informacje

Warto dodać, że UOKiK podjął także działania w ramach sieci współpracy organów państw europejskich (CPC), aby upewnić się, że Vinted przestrzega praw konsumentów w innych państwach członkowskich UE.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version