W Polsce, od początku roku szkolnego, weszły w życie zmiany w organizacji zajęć religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Jednak, Trybunał Konstytucyjny (TK) orzekł, że rozporządzenie ws. lekcji religii jest niezgodne z przepisami. To wyrok wydany w odpowiedzi na petycje Prezydium Episkopatu i Polskiej Rady Ekumenicznej.

Julia Przyłębska, prezes TK, przewodniczyła składowi orzekającemu, w składzie którego znajdowali się również sędzia Krystyna Pawłowicz, sprawozdawca, i sędzia Bogdan Święczkowski. W sierpniu, I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska zaskarżyła do TK lipcowe rozporządzenie MEN ws. wprowadzenia zmian w warunkach i sposobach organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

Sędzia Krystyna Pawłowicz w uzasadnieniu wyroku stwierdziła, że wnioskodawca podniósł ogólny zarzut niedochowania przez ministra edukacji konstytucyjnego i ustawowego trybu wymaganego dla wydania tego rozporządzenia, a także niezgodność z zasadą demokratycznego państwa prawnego i zasadą legalizmu. Trybunał Konstytucyjny dokonał negatywnej oceny rozporządzenia ministra edukacji z 26 lipca 2024 r. w całości, uznając je za niezgodne z konstytucją i ustawą o systemie oświaty.

Skutki wyroku

W wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnemu, rozporządzenie ministra edukacji traci moc obowiązującą w całości. Oznacza to, że rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. odzyskuje wcześniejsze brzmienie.

Warto zauważyć, że nowelizacja rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii, która weszła w życie od 1 września, wprowadziła zmiany w tworzeniu na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Według nowych przepisów, dyrektor szkoły będzie mógł połączyć w grupę z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.

Organizacja lekcji religii

Przed lipcową nowelizacją rozporządzenia, przedszkole i szkoła organizowały lekcje religii w oddziale przedszkola lub w oddziale klasowym, jeżeli na naukę religii zgłosiło się nie mniej niż siedmioro wychowanków danego oddziału w przedszkolu lub uczniów danego oddziału w szkole. Jeśli na naukę religii zgłosiła się mniejsza liczba dzieci, przedszkole i szkoła organizowały dla nich naukę w grupie międzyoddziałowej lub w grupie międzyklasowej.

Ważne informacje

Warto zauważyć, że w Polsce, 93% społeczeństwa zgłosiło przynależność do Kościoła katolickiego według danych GUS z 2020 roku. Z kolei, Polska Rada Ekumeniczna reprezentuje 16 kościołów i związków wyznaniowych.

Reforma edukacji

Warto dodać, że w Polsce trwa reforma edukacji, która ma na celu przystosować system oświaty do nowych wyzwań i zmian społecznych. Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowymi rozwiązaniami w zakresie edukacji, które mają poprawić jakość kształcenia w Polsce.

Źródła:

* Trybunał Konstytucyjny – Wyrok z dnia 26 lipca 2024 r.
* Gazeta Prawna – artykuł „TK: Rozporządzenie ws. lekcji religii jest niezgodne z przepisami”
* GUS – Dane o przynależności wyznaniowej społeczeństwa Polski z 2020 roku
* Polska Rada Ekumeniczna – Informacje o organizacji
* Ministerstwo Edukacji Narodowej – Informacje o reformie edukacji

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version