9 maja 1987 roku Polska pogrążyła się w żałobie, kiedy samolot IŁ-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko rozbił się w rejonie Lasu Kabackiego niedaleko Warszawy. To druga największa katastrofa polskiego lotnictwa cywilnego, która miała miejsce zaledwie 7 lat po tragicznej śmierci Anny Jantar, polskiej piosenkarki, która zginęła w katastrofie lotniczej w 1980 roku.
Próba podejścia do lądowania awaryjnego
W dniu katastrofy samolot IŁ-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko, który startował z lotniska Okęcie w Warszawie, miał za zadanie przetransportować 183 pasażerów wraz z 11 osobami załogi do lotniska Schönefeld w Berlinie. Jednak podczas lotu, po dysfunkcji silników, kapitan Zygmunt Pawlaczyk podjął decyzję o próbie podejścia do lądowania awaryjnego. Niestety, w wyniku rozległego uszkodzenia układów i pożaru na pokładzie, załoga utraciła możliwość sterowania maszyną, co skutkowało zderzeniem samolotu z ziemią.
Ostatnie komunikaty załogi
W ostatnich minutach przed katastrofą, kapitan Zygmunt Pawlaczyk przekazał ostatni komunikat, w którym poinformował o próbie podejścia do lądowania awaryjnego. Minutę później, o 11:09, ostatnim komunikatem załogi było: „Dobranoc! Do widzenia! Cześć! Giniemy”. Te słowa stały się symbolem tragedii i od tamtej pory są pamiętnymi słowami, które przypominają o tej tragicznej katastrofie.
Śledztwo i przyczyny katastrofy
Śledztwo, które prowadziły polskie władze wraz z ekspertami z ZSRR, wykazało, że przyczyną katastrofy było awaryjne wyłączenie dwóch silników, co spowodowało utratę sterowności samolotu. Dodatkowo, pożar na pokładzie spowodowany przez rozlane paliwo, uniemożliwił załodze kontrolę nad samolotem.
Pamięć o ofiarach
Katastrofa samolotu IŁ-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko kosztowała życie 183 osób, w tym 11 członków załogi. Nikt nie przeżył tej tragedii. Po katastrofie, wiele rodzin i przyjaciół ofiar zostało pozostawionych z pustką i bólem. Dziś, po 34 latach, pamięć o ofiarach tej katastrofy jest nadal żywa w Polsce.
Wpływ katastrofy na lotnictwo cywilne
Katastrofa IŁ-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko miała ogromny wpływ na lotnictwo cywilne w Polsce. W wyniku tej tragedii, polskie władze wprowadziły szereg zmian w przepisach i procedurach lotniczych, aby zapobiec takim katastrofom w przyszłości. Dodatkowo, katastrofa ta spowodowała, że Polska zaczęła inwestować w nowoczesne samoloty i systemy komunikacyjne, aby zapewnić większy poziom bezpieczeństwa w lotnictwie.
Statystyki katastrof lotniczych
Według danych Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), katastrofy lotnicze są jednym z najmniej prawdopodobnych sposobów zgonu. W 2020 roku, na całym świecie doszło do 12 katastrof lotniczych, w wyniku których zginęło 247 osób. W Polsce, od 1987 roku, nie miała miejsca żadna katastrofa lotnicza, która kosztowałaby życie pasażerów.
Pamięć o tragedii
Dziś, w dniu 9 maja, Polska pamięta o ofiarach katastrofy IŁ-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko. Pamięć o tej tragedii jest nadal żywa, a słowa kapitan Pawlaczyka: „Dobranoc! Do widzenia! Cześć! Giniemy” są symbolem tej katastrofy.