W ciągu ostatnich kilku miesięcy, sprawa Marcin Romanowski, były polski wiceminister, oskarżany o udział w zorganizowanej grupie przestępczej, stała się przedmiotem dyskusji politycznej i prawnej między Polską a Węgrami. Pomimo wydania przez polski sąd Europejskiego Nakazu Aresztowania, węgierski rząd nie podjął działań w sprawie zatrzymania Romanowskiego, który uzyskał azyl polityczny na Węgrzech.
Zdaniem węgierskiego prawnika, Tamas Lattmanna, brak działania ze strony węgierskiego rządu jest nie tylko kwestią prawną, ale również polityczną. W praktyce oznacza to, że władze Węgier mogą celowo unikać współpracy z polskimi organami w tej sprawie. Ministerstwo Sprawiedliwości Węgier potwierdziło, że sprawa mogłaby trafić do sądu w Budapeszcie, ale tylko pod warunkiem, że Romanowski zostałby odnaleziony i zatrzymany przez właściwe organy.
Liczby i statystyki dotyczące współpracy między Polską a Węgrami w sprawach prawnych są interesujące. Według danych Komisji Europejskiej, w 2020 roku Polska i Węgry współpracowały w 245 przypadkach dotyczących Europejskiego Nakazu Aresztowania. Jednak w przypadku Romanowskiego, węgierski rząd nie wyraził inicjatywy w sprawie zatrzymania go, co może stanowić naruszenie prawa europejskiego.
W kontekście prawa europejskiego, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) odegrał kluczową rolę w kształtowaniu prawa Unii Europejskiej. W przypadku ewentualnego sporu przed TSUE, węgierski rząd prawdopodobnie będzie argumentował, że sytuacja w Polsce – w kontekście przestrzegania rządów prawa – jest podstawą do odmowy wykonania Europejskiego Nakazu Aresztowania.
W związku z tym, ekspert prawnik, Tamas Lattmann, podkreśla, że brak realizacji Europejskiego Nakazu Aresztowania może stanowić naruszenie prawa europejskiego, co mogłoby skutkować pozwaniem Węgier przed TSUE. Rząd Orbána powinien zatem poważnie rozważyć swoją decyzję w tej sprawie i podejąć działania w celu zatrzymania Romanowskiego, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych.
W dyskusji publicznej, sprawa Romanowskiego stała się symbolem rozbieżności między Polską a Węgrami w kwestiach prawnych i politycznych. Eksperci podkreślają, że współpraca między krajami UE jest kluczowa w walce z przestępczością zorganizowaną i że Europejski Nakaz Aresztowania powinien być traktowany jako priorytet w relacjach międzykrajowych.
W kwietniu 2022 roku, Komisja Europejska opublikowała raport na temat stanu praworządności w Unii Europejskiej, w którym podkreślono wagę współpracy między krajami UE w kwestiach prawnych. Raport wskazuje, że Polska i Węgry powinny podejmować dalsze działania w celu wzmocnienia praworządności i współpracy międzykrajowej.
Podsumowując, sprawa Romanowskiego jest przykładem rozbieżności między Polską a Węgrami w kwestiach prawnych i politycznych. Węgierski rząd powinien rozważyć swoją decyzję w tej sprawie i podejąć działania w celu zatrzymania Romanowskiego, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych. Współpraca między krajami UE jest kluczowa w walce z przestępczością zorganizowaną i Europejski Nakaz Aresztowania powinien być traktowany jako priorytet w relacjach międzykrajowych.