W dniu 21 września 2024 r. szwedzkie władze poinformowały o przerwaniu podmorskiego kabla C-Lion 1, który łączy Finlandię z Niemcami. Incydent miał miejsce u wybrzeży Gotlandii, na Morzu Bałtyckim. Prokuratura w Sztokholmie wszczęła śledztwo w związku z możliwym sabotażem.
Według szwedzkiej Straży Przybrzeżnej, uszkodzony kabel jest połączeniem informatycznym, które umożliwia przesył danych pomiędzy Finlandią a Niemcami. Premier Szwecji, Ulf Kristersson, poinformował na platformie X, że jest na bieżąco informowany o sprawie i że rząd traktuje wszystkie doniesienia o uszkodzeniach infrastruktury na Morzu Bałtyckim bardzo poważnie.
Cinia, fińska spółka, która jest operatorem połączenia, przekazała agencji Reutera, że uszkodzenie kabla nie jest poważne i nie spowodowało wstrzymania przesyłu danych. Według firmy, ten sam kabel został przerwany w ostatnim czasie dwukrotnie, w listopadzie oraz grudniu 2024 r., kiedy to szkody określono jako znaczne.
Incydent ten jest kolejnym w serii przerwań podmorskich kabli na Morzu Bałtyckim. W minionych miesiącach miało miejsce kilka przypadków uszkodzenia kabli, co spowodowało niepokój wśród ekspertów i polityków. Morze Bałtyckie jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Europie, a przerwy w kablu mogą mieć znaczne konsekwencje dla gospodarki i bezpieczeństwa regionalnego.
Według danych szwedzkiego Urzędu ds. Telekomunikacji, w 2023 r. Morze Bałtyckie było obszarem, w którym znajdowało się ponad 100 podmorskich kabli, które łączą Europę z innymi częściami świata. Kable te są odpowiedzialne za przesył ponad 90% międzynarodowego ruchu internetowego.
Incydent ten potwierdza, że bezpieczeństwo podmorskich kabli jest kwestią poważną i wymaga natychmiastowej uwagi. Szwecja i inne państwa regionu muszą podjąć konkretne kroki, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność swoich systemów komunikacyjnych.
Według Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU), podmorskie kable są kluczowym elementem globalnej infrastruktury telekomunikacyjnej. W 2022 r. podmorskie kable przesyłały ponad 99% międzynarodowego ruchu internetowego, a ich niezawodność jest niezbędna dla funkcjonowania gospodarki światowej.
W tym kontekście, incydent, który miał miejsce u wybrzeży Gotlandii, powinien być powodem do refleksji i podjęcia konkretnych kroków, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność podmorskich kabli na Morzu Bałtyckim. Polska, jako jeden z kluczowych państw regionu, powinna aktywnie uczestniczyć w międzynarodowych dyskusjach i inicjatywach, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i niezawodności podmorskich kabli.