Polski rynek finansowy znalazł się w ogniu krytyki ze strony konsumentów, którzy masowo zgłaszają swoje podejrzenia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W sumie, ponad 3,5 tysiąca zgłoszeń zostało złożonych, a wszystkie z nich dotyczą oskarżenia o zmowę cenową na rynku kredytów hipotecznych. Sprawa zaczęła się od głośnego sporu o wysokie marże kredytów hipotecznych, które rozpaliły opinię publiczną na przełomie lutego i marca.
Polacy, czując się oszukani, postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i masowo informowali UOKiK o swoich podejrzeniach. Jak informuje portal money.pl, większość zgłoszeń dotyczy powtarzających się informacji o wysokich marżach, które UOKiK znał już wcześniej. Mimo ogromnej liczby zgłoszeń, UOKiK rozkłada ręce i twierdzi, że nie ma konkretnych dowodów na zmowę cenową.
Dane i Statystyki
Według danych Europejskiego Banku Centralnego i Euribor-rates.eu, w 2024 roku polskie marże kredytów hipotecznych były najwyższe w Unii Europejskiej. To oznacza, że Polacy płacą więcej za kredyty hipoteczne w porównaniu z konsumentami z innych krajów UE. Prezes Związku Banków Polskich, Tomasz Białek, przekonuje, że polskie marże wcale nie są najwyższe w Europie, podając przykłady z Niemiec, Holandii czy Węgier.
Reakcja UOKiK
UOKiK zapewnia, że monitoruje sytuację na rynku finansowym i apeluje o przesyłanie zgłoszeń zawierających informacje o bezpośrednich lub pośrednich kontaktach między bankami, które mogłyby świadczyć o zmowie. Urząd przyznaje, że otrzymał liczne donosy, ale żaden z nich nie zawierał konkretnych dowodów na zmowę cenową. Dla urzędu, nawet identyczne marże stosowane przez banki, to za mało, by mówić o zmowie.
Akcja Masowego Wysyłania Donosów
Akcję masowego wysyłania donosów zapoczątkował profil MLH (Make Life Harder), znany z satyrycznego podejścia do rzeczywistości. Akcja ta spowodowała, że UOKiK został zasypany zgłoszeniami, które dotyczą wysokich marż kredytów hipotecznych. Mimo braku natychmiastowych działań, UOKiK zapewnia, że będzie kontynuował monitoring sytuacji na rynku finansowym.
Prawa Konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) to instytucja, która stoi na straży praw konsumentów i dba o uczciwą konkurencję na rynku. Jeśli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, lub masz pomysł na usprawnienie działania urzędu, możesz złożyć skargę lub wniosek. Skarga może dotyczyć w szczególności:
* naruszenia prawa konsumenckiego
* nieuczciwej konkurencji
* naruszenia prawa do informacji
Złożenie Skargi
Skargę lub wniosek możesz złożyć na kilka sposobów:
* pisemnie w siedzibie UOKiK
* e-mailowo na adres UOKiK
* telefonicznie poprzez infolinię UOKiK
Skarga lub wniosek muszą zawierać Twoje imię, nazwisko (lub nazwę firmy) oraz adres zamieszkania (lub siedziby). Skargi i wnioski, które nie zawierają tych danych, nie będą rozpatrywane. Jeśli Twoja sprawa jest szczególnie skomplikowana i nie może być rozwiązana przez Departament Prawny UOKiK, możesz umówić się na spotkanie z Prezesem UOKiK lub upoważnioną osobą. Spotkania odbywają się w poniedziałki w godzinach 15:30-16:30, po wcześniejszym ustaleniu terminu telefonicznie (22 55 60 163).