Współczesna Warszawa staje przed wyzwaniem zwiększenia przepustowości swoich arterii komunikacyjnych. W odpowiedzi na te potrzeby, ogłoszono przetarg na koncepcję programową z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie. To jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych w stolicy Polski, który ma poprawić komunikację między drogami ekspresowymi S8 i S7.
Odcinek drogi, który ma być zaprojektowany, będzie się rozpoczynał od ulicy Kasprowicza i kończył się w miejscu połączenia z drogą ekspresową S7 (węzeł Janickiego). Projektantom przetargu przedstawiono cztery różne warianty rozwiązania, każdy z nich opierający się na różnych parametrach technicznych i założeniach.
Wariant 1: Droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
Pierwszy wariant zakłada zaprojektowanie bezkolizyjnych jezdni głównych z dwoma pasami ruchu każda, z torowiskiem w pasie dzielącym ulicę Nocznickiego. Dodatkowo, przewidziano jezdnie lokalne w poziomie terenu ze skrzyżowaniami z ulicami Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową.
Wariant 2: Parametry techniczne drogi głównej (G)
Drugi wariant przewiduje parametry techniczne podobne do drogi głównej (G), z możliwością zastosowania wyższych parametrów. Projektanci zaproponowali poprowadzenie jezdni głównych na estakadach co najmniej nad skrzyżowaniami z ulicą Kasprowicza i wyjazdem z pętli Młociny. Dodatkowo, przewidziano skrzyżowania w poziomie terenu z ulicami Wólczyńską i Arkuszową, a także w miejscach niezbędnych do obsługi przyległych terenów.
Wariant 3: Parametry projektowe klasy drogi głównej (G)
Trzeci wariant zakłada parametry projektowe podobne do klasy drogi głównej (G), z dwoma jezdniami głównymi po dwa pasy ruchu każda w poziomie terenu. Projektanci przewidzieli jezdnie serwisowe do obsługi przyległego terenu, a także skrzyżowania z ulicami Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową.
Wszystkie warianty przewidują zaprojektowanie obustronnych ciągów pieszych i dróg rowerowych, a także minimum jeden rząd drzew po każdej stronie drogi.
Realizacja projektu i perspektywy
Wykonawca będzie miał 24 miesiące na przygotowanie dokumentacji, od dnia podpisania umowy. Po zrealizowaniu tego projektu, Warszawa zyska nową arterię komunikacyjną, która umożliwi połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S8 i S7, a także usprawni wyjazd z miasta w kierunku Gdańska.
Według danych GDDKiA, aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy S7 na odcinku Czosnów – Kiełpin. Po przyznaniu środków finansowych, planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadania. Również przygotowywana jest dokumentacja do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji na odcinku Kiełpin – Warszawa. W listopadzie 2021 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrzył odwołania od decyzji środowiskowej dla budowy tego odcinka według wariantu II.
Warto zaznaczyć, że rozwój infrastruktury drogowej jest kluczowym elementem rozwoju miast. Według danych z 2020 roku, Warszawa zajęła 6. miejsce w rankingu miast z największym przyrostem ludności w Polsce. Dlatego inwestycje w infrastrukturę są niezbędne dla zapewnienia pomyślnego rozwoju miasta i poprawy jego atrakcyjności.
Źródło: GDDKiA, danych z 2020 roku.