W dniu 11 czerwca 2022 roku, trzy rosyjskie myśliwce, w tym dwa Su-27 i jeden Ił-20, przelatując nisko nad Bałtykiem, spowodowały poważne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego. Według informacji gazety szwedzkiej „Dagens Nyheter”, samoloty te nie zgłosiły wcześniej lotu i miały wyłączone transpondery, co sprawiło, że były niewidzialne dla radarów.
Niewidzialne dla radarów
Rosyjskie myśliwce przelatując na niskiej wysokości, uniknęły wykrycia przez systemy radarowe. Jak podaje gazeta „Dagens Nyheter”, taktyka ta pozwoliła im na przelot nad amerykańskim okrętem wojennym USS Kearsarge, który uczestniczył w ćwiczeniach Baltops wraz z innymi państwami sojuszu, Szwecją i Finlandią.
Zagrożenie dla lotnictwa cywilnego
Taka sytuacja mogła spowodować poważne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego. W takich przypadkach, niezidentyfikowane samoloty mogą być podejrzane o szpiegostwo lub inne działania wywrotowe, co może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Środki bezpieczeństwa w powietrzu
W ciągu ostatnich lat, widać wyraźny wzrost liczby incydentów związanych z naruszeniem przestrzeni powietrznej przez rosyjskie samoloty. W 2020 roku, w Polsce odnotowano 56 incydentów, a w 2021 roku – 63. Taka sytuacja wymaga zwiększenia środków bezpieczeństwa w powietrzu, aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości.
Współpraca międzynarodowa
Współpraca międzynarodowa jest kluczowa w zapobieganiu takim sytuacjom. W ramach ćwiczeń Baltops, państwa sojuszu, Szwecja i Finlandia, ćwiczą współpracę w celu zapobieżenia naruszeniom przestrzeni powietrznej. W Polsce, Ministerstwo Obrony Narodowej prowadzi szereg działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa w powietrzu, w tym m.in. wzmocnienie systemów radarowych i monitorowania przestrzeni powietrznej.
Wyniki badań
Według badań przeprowadzonych przez think-tank Warszawskiego Instytutu Bezpieczeństwa, w 2020 roku, rosyjskie samoloty przekroczyły granicę Polski 141 razy. W 2021 roku, liczba ta wzrosła do 173. Takie dane sugerują, że Rosja coraz częściej narusza przestrzeń powietrzną swoich sąsiadów.
Wnioski
Wynikający z tej sytuacji wniosek jest prosty: współpraca międzynarodowa i zwiększenie środków bezpieczeństwa w powietrzu są kluczowe w zapobieganiu naruszeniom przestrzeni powietrznej. W Polsce, Ministerstwo Obrony Narodowej powinno kontynuować swoje działania w celu zwiększenia bezpieczeństwa w powietrzu, aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości.