W Polsce, województwo mazowieckie, gdzie znajduje się stolica kraju, Warszawa, jest liderem w ilości przystanków autobusowych i tramwajowych. W 2022 roku, według danych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, w Warszawie funkcjonowało ponad 1 300 przystanków autobusowych i ponad 200 przystanków tramwajowych. Jednakże, pomimo tak dużej liczby przystanków, wiele z nich nie spełnia oczekiwań pasażerów, szczególnie osób starszych lub niepełnosprawnych.

Pani Aneta, nasza czytelniczka, opisała swoje negatywne doświadczenia związane z przystankami w Warszawie. Podróżując ze swoją starszą mamą, która nie może długo stać, Pani Aneta zwróciła uwagę na brak bezpiecznych i wygodnych przystanków w stolicy. „Kiedyś to były czasy! Teraz to nie ma czasów – chciałoby się zażartować, ale śmiać się nie ma z czego! Dawne przystanki, które chroniły od zimna, wiatru i deszczu zamieniły się na stojaki reklamowe, gdzie ławka jest tylko dodatkiem, by obejrzeć kolejne reklamy – tym razem z boku wiaty”, pisze Pani Aneta.

Głównym problemem, który Pani Aneta podnosi, jest brak ławek lub ich nieprzystosowanie do potrzeb osób starszych lub niepełnosprawnych. „Moja mama jest po operacji i nie może długo stać. Niestety skorzystanie z ławki nie jest możliwe (zresztą nie pierwszy raz), bo jest mokra i ubłocona. Wszystko dlatego, że geniusz projektujący przystanki, wróć, stojaki reklamowe, nie pomyślał, że dziura w dachu nad ławką nie jest jednak dobrym pomysłem”, dodaje Pani Aneta.

Według badań przeprowadzonych przez Instytut Badań i Rozwoju w 2020 roku, blisko 70% osób starszych w Polsce deklaruje, że nie korzysta z komunikacji publicznej z powodu braku odpowiedniejinfrastruktury lub nieprzystosowania jej do ich potrzeb. Według danych GUS z 2020 roku, blisko 30% ludności Polski to osoby starsze, co stanowi ogromny procent populacji.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w Polsce obowiązuje ustawa o równości szans i niedyskryminacji osób z niepełnosprawnościami, która nakazuje dostosowanie przystanków i innej infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednakże, wciąż wiele przystanków nie spełnia tych wymogów.

W odpowiedzi na te problemy, w 2020 roku, Warszawa wdrożyła program modernizacji przystanków, który obejmuje budowę nowych przystanków zgodnych z normami dostępności. Jednakże, ze względu na fakt, że modernizacja ta jest prowadzona stopniowo, wiele przystanków wciąż nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Warto podkreślić, że problem bezpiecznych przystanków nie jest ograniczony tylko do Warszawy. W całej Polsce wiele przystanków Autobusowych i tramwajowych jest w podobnym stanie.

Warto zadać pytanie, czy Warszawa i inne miasta w Polsce są przygotowane do obsługi osób starszych i niepełnosprawnych? Czy nowe przystanki będą zbudowane zgodnie z normami dostępności i czy będą zapewniać bezpieczeństwo i komfort podróżnym? Tylko czas pokaże.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version