W ostatnich dniach, na naszym fanpage, opublikowaliśmy pytanie do rodziców dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, odbywających naukę w szkołach publicznych w Warszawie. Czy otrzymali oni informację o planowanej redukcji liczby godzin nauczycieli wspomagających oraz zmian w sposobie prowadzenia zajęć z dziećmi? Wyniki pokazały, że wielu rodziców nie wie, jakie prawa mają ich dzieci. Dlatego postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu tematowi.
Obowiązki dyrektora szkoły
Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. W tym celu, powinien zatrudnić dodatkowych nauczycieli, specjalistów lub asystentów nauczycieli, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnością. W Polsce, zgodnie z danymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, w 2020 roku, było 234 115 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, co stanowi około 4,5% wszystkich dzieci w wieku szkolnym.
Prawa dzieci z niepełnosprawnością
Dzieci z niepełnosprawnością, takimi jak niesłyszące, słabosłyszące, niewidome, słabowidzące, z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną lub autyzmem, mają prawo do odpowiedniego wsparcia w szkole. Zgodnie z ustawą, dyrektor szkoły powinien zapewnić takie warunki, aby dzieci te mogły realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole. W 2018 roku, minister Anna Zalewska napisała w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, że „wszystkie dzieci, również te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mają możliwość realizowania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole”.
Co mogą zrobić rodzice
Jeśli Wasze dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a dyrektor szkoły odmawia zapewnienia odpowiedniego wsparcia, rodzice lub opiekunowie mogą napisać skargę do kuratorium i kopię do wiadomości organu prowadzącego np. władz samorządowych. Warto również pamiętać, że rodzice mają prawo do uczestnictwa w procesie decyzyjnym w szkole, dotyczącym ich dziecka.
Wyniki badań
Według badania przeprowadzonego przez Fundację Integracja w 2020 roku, 60% rodziców dzieci z niepełnosprawnością odczuwa brak wsparcia ze strony szkoły. Wyniki te pokazują, że wiele szkół w Polsce nie jest przygotowanych do obsługi dzieci z niepełnosprawnością.
Wnioski
Warto przypomnieć, że dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo do realizowania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole. Rodzice powinni być świadomi swoich praw i obowiązków, a także wnosić o przestrzeganie tych praw. Dlatego, jeśli Wasze dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie wahajcie się pytać o jego prawa i nie zgadzajcie się na brak wsparcia ze strony szkoły.
Źródła:
* Ustawa Prawo oświatowe
* Ministerstwo Edukacji Narodowej
* Fundacja Integracja
* Lista do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, Anna Zalewska, 2018 roku