Wyniki badań przeprowadzonych przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy są alarmujące: prawie połowa stołecznych nauczycieli chce odejść z zawodu, a powodem jest coraz gorsza nauka uczniów w trakcie pandemii. Co się stało z edukacją w Warszawie?

Przez ponad dekadę wyniki 15-letnich warszawiaków i warszawianek były w ścisłej czołówce rówieśników z największych miast świata. Analiza rezultatów osiąganych w międzynarodowych badaniach PISA z lat 2003-2018 w kluczowych dziedzinach czytania ze zrozumieniem, matematyki oraz nauk przyrodniczych pokazała, że stołeczni nastolatkowie osiągali wyniki podobne lub nawet wyższe niż uczniowie z ponad milionowych miast Japonii czy Korei.

Jednak zmiany strukturalne w polskiej oświacie oraz okres zdalnego nauczania w pandemii były wielką próbą dla wszystkich uczniów i nauczycieli. Wyniki badań przeprowadzonych przez Fundację Naukową Evidence Institute wskazują, że _luka edukacyjna w Warszawie wynosi ponad 1 rok_. Co to oznacza? To tak, jakby przez rok młodzież w ogóle nie chodziła do szkoły.

Wyniki ankiety przeprowadzonej jesienią 2021 roku na reprezentatywnej próbie ponad 4,5 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych są alarmujące. Wielu nauczycieli wskazuje, że zdalne nauczanie i zmiany strukturalne w oświacie wpłynęły negatywnie na wyniki edukacyjne uczniów. _49% nauczycieli chce odejść z zawodu_, co jest skutkiem frustracji i braku wsparcia ze strony władz.

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska powiedziała, że „uczniowie oraz nauczyciele potrzebują czasu i spokoju, by minimalizować skutki pandemii, a także zmian strukturalnych. Potrzeba wielu systemowych działań – skutecznego wsparcia psychologicznego czy mądrego działania edukacyjnego”.

Czas działań. Warszawa musi zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem w edukacji, ograniczeniem luki edukacyjnej oraz wsparciem nauczycieli w tym zadaniu. Bez szybkiej reakcji, straty edukacyjne mogą być nieodwracalne.

Warto dodać, że dane liczbowe są alarmujące. Liczba uczniów, którzy otrzymali wsparcie psychologiczne w trakcie pandemii, jest zbyt mała. Tylko _30% uczniów_ otrzymało wsparcie psychologiczne, a _70% nauczycieli_ zgłosiło, że brakuje im narzędzi i wsparcia, aby pomóc uczniom w trakcie zdalnego nauczania.

Wyniki badań są przerażające, ale nie są podejrzewane. Warto pamiętać, że zmiany strukturalne w oświacie i pandemia nie były przygotowane dla polskich szkół. Wysiłek włożony w wsparcie nauczycieli i uczniów musi być skierowany na szybką rekompensatę strat edukacyjnych.

Źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Fundacja Naukowa Evidence Institute

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version