W stolicy Polski, Warszawie, codziennie dochodzi do przypadków oszustw ze strony nieuczciwych kierowców taksówek. Jednym z takich przypadków była sytuacja, w której dziennikarka Polsatu, Monika Gawrońska, została więziona przez kierowcę jednej z warszawskich taksówek. Mężczyzna próbował porwać kobietę po tym, jak odmówiła ona zapłaty zawyżonego rachunku za przejazd.
Zachowanie nieuczciwego taksówkarza zarejestrowały kamery Polsatu, a całe zdarzenie stało się częścią reportażu o nieuczciwych kierowcach taksówek w Warszawie. Reporterka Polsat News wsiadła do taksówki stacjonującej przy Dworcu Wschodnim, ustaliła z przewoźnikiem kurs do jednego z hoteli w centrum miasta. Trasa obejmowała 5,5 km, a zgodnie z ofertami aplikacji kurs powinien kosztować około 20-35 zł. Jednak kierowca zażądał 80 zł.
Gdy reporterka odmówiła zapłaty wskazanej kwoty, kierowca zaczął twierdzić, że taką kwotę podawał od początku, a jako świadka wskazywał innego kierowcę taksówki, którzy rzekomo miał to słyszeć. Kobieta stanowczo odmówiła zapłaty 80 zł, a kierowca próbował negocjować, schodząc do 50 zł. Dziennikarka ponownie odmówiła, a następną propozycją kierowcy było 30 zł. Wtedy Monika Gawrońska poprosiła o paragon, po tym pytaniu taksówkarz zamknął drzwi pojazdu i ruszył z miejsca, próbując porwać dziennikarkę.
Dzięki interwencji kolegów z redakcji, którzy przemieszczali się drugim samochodem tuż za taksówką, reporterce nic się nie stało. Wezwano policję, a taksówkarz został zatrzymany i przesłuchany. Okazało się, że miał nieprawidłowe oznaczenie, brak cennika, brak taksometru oraz uszkodzenia techniczne. To są grube tysiące złotych – relacjonował policjant po zdarzeniu. Sprawa trafiła do prokuratury, a za próbę pozbawienia dziennikarki wolności kierowcy grozi od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia.
Zdarzenie, w którym dziennikarka Polsatu została więziona przez kierowcę taksówki, nie jest przypadkiem odosobnionym. Na warszawskich dworcach – Wschodnim, Zachodnim i Centralnym – każdego dnia stacjonują kierowcy taksówek, którzy czekają na przyjezdnych, których starają się namówić na kurs po zawyżonej cenie. Decydując się na przejazd taksówką, warto sprawdzić, czy pojazd jest oznaczony, ma taksometr i cennik. Jeśli nie, dla własnego bezpieczeństwa należy rozważyć wybór innego środka transportu.
Według danych Komendy Stołecznej Policji, w 2022 roku odnotowano ponad 1000 przypadków oszustw ze strony kierowców taksówek w Warszawie. To oznacza, że każdego dnia dochodzi do ok. 3 przypadków oszustw. Najczęstszymi ofiarami są turyści i przyjezdni, którzy nie znają warszawskich ulic i nie są świadomi nieuczciwych praktyk kierowców taksówek.
Aby uniknąć nieuczciwych kierowców, należy korzystać z oficjalnych aplikacji taksówkowych, takich jak Bolt czy Uber, które zapewniają bezpieczny i niezawodny transport. Dodatkowo, warto sprawdzić opinie innych pasażerów o konkretnym kierowcy lub firmie taksówkowej, aby uniknąć nieuczciwych praktyk.
W przypadku, gdy zostaniecie oszukani przez kierowcę taksówki, należy niezwłocznie skontaktować się z policją i zgłosić incydent. Można również zgłosić sprawę do Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, który jest odpowiedzialny za nadzór nad firmami taksówkowymi w stolicy.
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego warto zwrócić uwagę na nieuczciwe praktyki kierowców taksówek i nie zgadzać się na zawyżone ceny. Wybierając oficjalne aplikacje taksówkowe i sprawdzając opinie innych pasażerów, możemy uniknąć nieuczciwych kierowców i zapewnić sobie bezpieczny i komfortowy przejazd po Warszawie.