W obliczu podwyżek cen energii wiele osób szuka sposobu na oszczędności. Zmiana sprzedawcy energii może być jednym z nich, jednak przed podjęciem decyzji warto się zastanowić, czy to na pewno jedyne rozwiązanie. Warto sprawdzić, czy nie wystarczy zmiana taryfy prądu lub wybór innej oferty w ramach współpracy z dotychczasową firmą.
Co sprawdzić u sprzedawcy energii elektrycznej?
Wybór sprzedawcy energii elektrycznej to nie tylko kwestia ceny. Warto sprawdzić, czy proponowana taryfa jest dostosowana do Twoich potrzeb. Większość Polaków rozlicza się według taryfy G11, czyli ze stałą stawką za kilowatogodzinę przez całą dobę. Jednak, jeśli większość obowiązków domowych realizujesz między 22:00 a 6:00 lub w weekendy, już sam wybór jednej z taryf dwustrefowych, G12 lub G12w, przyniesie Ci sporo oszczędności.
Atrakcyjne rabaty i dodatkowe usługi
Sprawdź, czy sprzedawca oferuje spore obniżki za energię elektryczną przez dany okres czasu. Oczywiście, przed podpisaniem umowy sprawdź warunki i stawkę za prąd po zakończeniu promocji. Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe usługi oferowane przez sprzedawcę, takie jak pomoc fachowca, np. elektryka, hydraulika, serwisanta AGD itp.
Obsługa i kontakt
Zwracaj również uwagę na obsługę i kontakt ze sprzedawcą. Możliwość szybkiego kontaktu ze sprzedawcą, np. za pomocą czatu czy rozmowy telefonicznej, jest ważnym czynnikiem. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy strona internetowa sprzedawcy jest przejrzysta i czy oferuje samoobsługowy serwis.
Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?
Jeśli już znalazłeś atrakcyjną ofertę u nowego sprzedawcy, w pierwszej kolejności zweryfikuj, czy możesz bez konsekwencji zrezygnować ze współpracy z dotychczasowym sprzedawcą. Jeśli to nie wchodzi w grę, prawdopodobnie musisz poczekać do końca trwania umowy lub zapłacić karę.
Kolejne kroki zmiany sprzedawcy
Kolejny krok to zawarcie umowy z nowym sprzedawcą energii elektrycznej. Przed domknięciem formalności sprawdź podstawowe informacje, takie jak czas trwania umowy, czy umowa jest automatycznie przedłużana, czy na odbiorcę nie są nakładane dodatkowe koszty, czy wszystkie dane – Twoje i firmy – zostały poprawnie wpisane.
Złożenie wypowiedzenia lub udzielenie pełnomocnictwa
Następnie złóż wypowiedzenie lub udziel pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy – wtedy to on zajmie się wszelkimi formalnościami. To znacznie uprości całą procedurę.
Rozliczenie ze starym sprzedawcą
Ostatni etap to rozliczenie ze starym sprzedawcą oraz odczyt licznika. To obowiązek sprzedawcy – ma na to 42 dni od momentu dokonania zmiany. Kiedy uregulujesz rachunek, możesz z czystym kontem kupować energię od nowej firmy.
Wnioski
Zmiana taryfy energii elektrycznej może pozwolić Ci zaoszczędzić nawet 15% na rachunkach. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić, czy nie wystarczy zmiana taryfy prądu lub wybór innej oferty w ramach współpracy z dotychczasową firmą. Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe usługi oferowane przez sprzedawcę, takie jak pomoc fachowca, np. elektryka, hydraulika, serwisanta AGD itp.
Dodatkowe dane
Według danych z 2022 roku, w Polsce funkcjonuje 14 sprzedawców energii elektrycznej, a wśród nich liderem jest E.ON Polska. Podczas wyboru sprzedawcy warto zwrócić uwagę na ceny, taryfy, dodatkowe usługi, obsługę i kontakt.
Źródła
* „Rynki energii” – raport z 2022 roku
* „Energetyka Polska” – dane o sprzedawcach energii elektrycznej w Polsce
Zalecane
* Sprawdź, czy proponowana taryfa jest dostosowana do Twoich potrzeb
* Zwróć uwagę na dodatkowe usługi oferowane przez sprzedawcę
* Sprawdź, czy sprzedawca oferuje spore obniżki za energię elektryczną przez dany okres czasu
* Zachowaj czujność przy podpisywaniu umowy
* Upewnij się, że wszystkie dane – Twoje i firmy – zostały poprawnie wpisane