W Polsce coraz częściej występują ekstremalne zjawiska pogodowe, szczególnie upały, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia dzieci. W odpowiedzi na te zmiany, Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje nowe wytyczne dla szkół, które umożliwią elastyczne dostosowanie organizacji lekcji do zmieniających się warunków klimatycznych.
Przepisy na wypadek mrozów, ale co z upałami?
Dotychczasowe przepisy głównie dotyczą sytuacji, w których temperatura spada poniżej 18°C lub temperatury na zewnątrz są niższe niż -15°C. Jednak brak jest regulacji dotyczących upałów, co sprawia, że dyrektorzy i nauczyciele są zmuszeni do samodzielnych decyzji.
Prioritetem jest zdrowie uczniów
Według Minister Edukacji Barbary Nowackiej, priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu uczniów w zmieniających się warunkach klimatycznych. Przegrzanie organizmu u dzieci może prowadzić do odwodnienia, problemów z koncentracją i poważniejszych zagrożeń, jak udar cieplny.
Edukacja zdrowotna w szkołach
Aby zapewnić ochronę zdrowia uczniów, szkoły powinny być odpowiednio wyposażone na wypadek fal upałów. Poza skróceniem lub zmianą organizacji lekcji, dyrekcje rozważają wyposażenie placówek w klimatyzację i wentylację oraz prowadzenie programów edukacyjnych na temat ochrony zdrowia w upalne dni.
Wsparcie dla nauczycieli i dyrektorów
Przygotowanie szkoły do ekstremalnych warunków pogodowych wymaga wsparcia ze strony dyrekcji i administracji szkolnej. Eksperci sugerują, że MEN powinno zorganizować warsztaty i szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli, które pomogą im lepiej przygotować się do prowadzenia zajęć w warunkach upałów lub mrozów.
Szybkie wdrożenie nowych przepisów
Ministerstwo Edukacji planuje szybkie wdrożenie nowych przepisów jeszcze przed przyszłorocznym latem, aby szkoły były lepiej przygotowane na wzrost średnich temperatur. Przepisy te mają zapewnić, że uczniowie będą mogli kontynuować naukę w bezpiecznych warunkach, nawet w ekstremalnych temperaturach.