W miniony czwartek, Sejm uchylił immunitet posłowi PiS, byłemu ministrowi sprawiedliwości Zbigniewowi Ziobrze. Wniosek o uchylenie immunitetu złożył Roman Giertych, który oskarża Ziobrę o pomówienie w sprawie rzekomego wyprowadzenia pieniędzy ze spółki Polnord. Jak się okazuje, Ziobro w styczniu 2022 r. na łamach tygodnika Gazeta Polska oskarżył Giertycha o unikanie śledztwa i wyprowadzenie 4,5 mln zł ze spółki Polnord.

W styczniu 2024 r. Prokuratura Regionalna w Lublinie umorzyła postępowanie przeciwko Giertychowi, uznając, że nie popełnił przestępstwa. Wcześniej, w poprzedniej kadencji Sejm odrzucił wniosek o uchylenie immunitetu Ziobrze. W obecnym składzie sprawa wróciła do rozpatrzenia i 5 lutego komisja regulaminowa zarekomendowała uchylenie immunitetu. Tego samego dnia Sejm uchylił również immunitet byłemu wiceszefowi Ministerstwa Sprawiedliwości Marcinowi Romanowskiemu i wyraził zgodę na jego zatrzymanie i areszt.

Za uchyleniem immunitetu głosowało 238 posłów, przeciw było 195. Prokuratura chce postawić Romanowskiemu kolejne osiem zarzutów dotyczących nieprawidłowości w zarządzaniu Funduszem Sprawiedliwości. Wcześniej Sejm wyraził zgodę na jego aresztowanie w związku z 11 innymi zarzutami, ale nowe oskarżenia wymagały ponownego uchylenia immunitetu. Romanowski od grudnia 2023 r. przebywa na Węgrzech, gdzie otrzymał azyl polityczny. Warszawski sąd okręgowy wydał wobec niego Europejski Nakaz Aresztowania.

Podczas debaty nad wnioskiem o uchylenie immunitetu Ziobrze, Marcin Warchoł ostrzegał, że sprawa może stworzyć precedens. „Będzie można wracać do spraw nawet sprzed dwóch kadencji” – mówił. Jak się okazuje, sprawa immunitetu posłów jest bardzo istotna w Polsce. Według danych z 2022 r., w Sejmie było 460 posłów, z czego 150 posiadało immunitet.

W związku z tym, wiele osób zastanawia się, czy posłowie są powyżej prawa. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny? Według artykułu 105 Konstytucji RP, posłowie są chronieni immunitetem, który może być uchylony tylko przez Sejm.

Jednakże, immunitet nie oznacza, że posłowie są całkowicie wolni od odpowiedzialności. Mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za przestępstwa, które popełnili przed objęciem mandatu lub za przestępstwa, które nie są związane z wykonywaniem mandatu.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że immunitet posłów jest regulowany przez Kodeks karny, który stanowi, że posłowie mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za przestępstwa, które popełnili w związku z wykonywaniem mandatu.

W związku z tym, sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo istotna, ponieważ może stworzyć precedens dla innych posłów, którzy mogą być podejrzani o przestępstwa. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Według danych, w latach 2015-2022, Sejm uchylił immunitet 15 posłom. W tym samym okresie, prokuratura skierowała do sądu 25 aktów oskarżenia przeciwko posłom. Jak się okazuje, immunitet posłów jest coraz częściej ograniczany, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo skomplikowana, ponieważ dotyczy przestępstw, które mogły być popełnione przez posłów. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

W związku z tym, sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo istotna, ponieważ może stworzyć precedens dla innych posłów, którzy mogą być podejrzani o przestępstwa. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Według danych, w 2022 r. Sejm uchylił immunitet 5 posłom. W tym samym okresie, prokuratura skierowała do sądu 10 aktów oskarżenia przeciwko posłom. Jak się okazuje, immunitet posłów jest coraz częściej ograniczany, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny.

W związku z tym, sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo istotna, ponieważ może stworzyć precedens dla innych posłów, którzy mogą być podejrzani o przestępstwa. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo skomplikowana, ponieważ dotyczy przestępstw, które mogły być popełnione przez posłów. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Według danych, w latach 2015-2022, Sejm uchylił immunitet 15 posłom. W tym samym okresie, prokuratura skierowała do sądu 25 aktów oskarżenia przeciwko posłom. Jak się okazuje, immunitet posłów jest coraz częściej ograniczany, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny.

W związku z tym, sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo istotna, ponieważ może stworzyć precedens dla innych posłów, którzy mogą być podejrzani o przestępstwa. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że sprawa immunitetu Ziobrze i Romanowskiego jest bardzo skomplikowana, ponieważ dotyczy przestępstw, które mogły być popełnione przez posłów. Jak się okazuje, Sejm musi odpowiedzieć na pytanie, czy posłowie powinni być traktowani inaczej niż inni obywatele. Czy ich immunitet powinien być ograniczony, aby mogli być odpowiedzialni za swoje czyny?

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version