Od lipca 2022 roku, nowe samochody produkowane w Europie będą musiały być wyposażone w urządzenie EDR, czyli Event Data Recorder, popularnie nazywane „czarną skrzynką”. To ważny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, jak również pomoc w utrzymaniu porządku na drogach.
Co to jest EDR?
EDR to urządzenie, które zapisuje parametry jazdy samochodu, takie jak prędkość, kąt przechylenia pojazdu, ciśnienie w oponach, informacje na temat zapiętych pasów, a nawet to, jak mocno wciskany był pedał gazu. Dane te będą zapisywane przez ostatnie 5 sekund jazdy, co pozwoli na dokładną analizę zachowania kierowcy przed wypadkiem.
Celem jest poprawa bezpieczeństwa
Wdrożenie EDR jest częścią szerszego planu Unii Europejskiej, której celem jest poznanie zachowania i nawyków kierowców, aby stworzyć takie prawo i wprowadzić takie zmiany, by wypadków było jak najmniej. Według danych Komisji Europejskiej, każdego roku w UE ginie około 25 000 osób w wypadkach drogowych, a około 135 000 zostaje rannych. Wartość strat ekonomicznych wyrównuje się 120 miliardów euro rocznie.
Dane z EDR będą anonimowe
Warte podkreślenia jest, że dane z EDR będą anonimowe i nie będą miały przypisanego samochodu czy właściciela. Będą one używane wyłącznie do celów statystycznych i badawczych, aby lepiej zrozumieć przyczyny wypadków i stworzyć efektywne rozwiązania.
Policja będzie wnioskować o dostęp do danych
Portal chip.pl zauważa, że policja będzie zapewne wnioskować o dostęp do tych danych, aby móc prowadzić dokładniejsze dochodzenia w przypadku wypadków. Jest to naturalne, ponieważ policja ma obowiązek utrzymania porządku na drogach i zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom i pasażerom.
Wpływ na Polskę
W Polsce, gdzie roczne straty w wyniku wypadków drogowych szacowane są na około 12 miliardów złotych, wprowadzenie EDR może przynieść znaczne korzyści. Według danych Policji, w 2020 roku w Polsce zginęło 2973 osób w wypadkach drogowych, a około 43 000 zostało rannych.
Nowe regulacje UE a Polska
W Polsce, gdzie już istnieją regulacje dotyczące wypadków drogowych, wprowadzenie EDR będzie wymagało zmian w obowiązujących przepisach. Według danych Ministerstwa Infrastruktury, w Polsce każdego roku rejestruje się około 40 000 wypadków drogowych, co stanowi około 10% wszystkich wypadków w UE.
Wnioski
Wprowadzenie EDR w nowych samochodach jest ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Dane zebrane przez EDR będą miały decydujący wpływ na stworzenie efektywnych rozwiązań, aby zmniejszyć liczbę wypadków drogowych. Czas pokaże, czy nowe regulacje UE przyniosą oczekiwane skutki.