W tym roku warszawiacy mogą spodziewać się wielu zmian w systemie metra w Polsce. Przede wszystkim, do użytku zostaną oddane dwa opóźnione odcinki drugiej linii metra, które połączą Targówek z Bemowem. Dzięki nowym odcinkom, mieszkańcy Warszawy będą mogli szybciej podróżować pomiędzy różnymi częściami miasta.
Jednakże, nowe odcinki nie będą jedynymi zmianami w tym roku. Ratusz planuje również połączenie metra z Dworcem Centralnym, co pozwoli na łatwiejsze podróżowanie pomiędzy różnymi częściami miasta. Ten projekt był zapowiadany już w kampanii prezydenckiej Rafała Trzaskowskiego.
W ramach tego projektu, będzie stworzony łącznik pomiędzy metrem a Dworcem Centralnym, który pozwoli na łatwiejsze podróżowanie pomiędzy różnymi częściami miasta. Ten łącznik będzie miał swoją lokalizację od strony Dworca Śródmieście, pod tunelem linii średnicowej dla pociągów dalekobieżnych, co pozwoli na łatwiejsze poruszanie się w centrum miasta.
Warto również wspomnieć, że miejsce aktualnej „patelni” ma zostać zastąpione nowym pawilonem centralnym, na który będzie ogłoszony konkurs. Ten pawilon będzie miał swoje wyjścia na poziomie -2, prowadzące z obu peronów metra, a także wyjścia podziemne pod Al. Jerozolimskimi i Marszałkowską. Ten projekt ma na celu ułatwić podróżowanie mieszkańcom Warszawy.
Według danych z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, koszt budowy nowych odcinków metra wyniesie około 1,5 miliarda złotych. To jedna z największych inwestycji w infrastrukturę transportową w Warszawie w ostatnich latach.
Warto również wspomnieć, że budowa nowych odcinków metra jest możliwa dzięki wsparciu Unii Europejskiej, która udzieliła Warszawie pomoc finansową w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. To kolejny dowód na to, że Europa wspiera rozwój polskich miast.
W związku z tymi zmianami, warto również wspomnieć o tym, że coraz więcej mieszkańców Warszawy korzysta z metra, co jest wynikiem poprawy infrastruktury transportowej w mieście. Według danych z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, w 2020 roku metrem podróżowało ponad 570 tysięcy osób dziennie, co jest o 10% więcej niż w roku poprzednim. To dowód na to, że inwestycje w infrastrukturę transportową są skuteczne.