Galerie i centra handlowe w Polsce nadal borykają się z odpływem klientów. Według najnowszego raportu firmy technologicznej Proxi.cloud, w trzecim kwartale br. ruch w centrach handlowych spadł o 12,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Dane te pochodzą z analizy zachowań przeszło 1,5 mln użytkowników w ponad 710 placówkach.
Główne przyczyny spadku ruchu
Ekspert Tomasz Przewoźnik z Uniwersytetu WSB Merito uważa, że ogólna sytuacja gospodarcza wpływająca na kondycję finansową gospodarstw domowych jest jedną z przyczyn spadku ruchu. Inflacja z ostatnich kilkunastu miesięcy zmniejszyła siłę nabywczą Polaków, powodując zmianę w przeciętnym polskim koszyku zakupowym. Mniej wydajemy na rozrywkę i hobby, a więcej zwracamy uwagę na ceny.
Regionalne różnice
Patrząc na bardziej szczegółowe dane, widać, że w trzecim kwartale br. frekwencja w centrach i galeriach handlowych spadła rdr. we wszystkich województwach, najmniej w świętokrzyskim – o 4,7%, mazowieckim – o 5,5%, a także opolskim – o 8,4%. Na drugim biegunie, z najwyższymi wynikami, mamy zaś podkarpackie – 21,3%, warmińsko-mazurskie – 20,5%, jak również podlaskie – 18,1%.
Efekt mistrzostw i igrzysk
W mediach pojawiały się informacje, że piłkarskie Mistrzostwa Europy i Letnie Igrzyska Olimpijskie mogły przyciągnąć sporo konsumentów do centrów handlowych. Ostatecznie widać, że wpływ tych imprez na footfall był mniejszy od oczekiwań.
Zmiany w zachowaniach klientów
W trzecim kwartale br. liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 9,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że mówimy o relatywnie ubogich regionach Polski, gdzie nasycenie dużych centrów handlowych nie jest duże.
Prognozy na IV kwartał
Ekspert Sylwia Kaska z Proxi.cloud uważa, że sytuacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa zadecyduje o dalszych wzrostach czy spadkach ruchu. Jeżeli ulegnie poprawie, to również można spodziewać się mniejszych spadków ruchu czy zasięgu rdr. w IV kw. br.