W Polsce, osoby po 70. roku życia mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. W niektórych miastach, takich jak Bydgoszcz, Wrocław i Lublin, ten przywilej przysługuje już od 65. roku życia. Warunkiem koniecznym do uzyskania darmowych przejazdów jest osiągnięcie odpowiedniego wieku. Podczas kontroli biletów, seniorzy uprawnieni do bezpłatnych przejazdów zobowiązani są okazać dokument tożsamości ze zdjęciem, taki jak legitymacja emeryta lub dowód osobisty, potwierdzający ich wiek oraz prawo do korzystania z tego przywileju.
Osoby starsze, jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, mogą skorzystać ze znacznych ulg w korzystaniu z transportu publicznego. Po przekroczeniu wieku uprawniającego do emerytury, zazwyczaj przysługuje im 50 proc. zniżka na bilety komunikacji miejskiej. Darmowa komunikacja miejska to nie tylko udogodnienie dla seniorów, lecz także inwestycja w czystsze powietrze. W dużych miastach, takich jak Warszawa czy Kraków, intensywny ruch samochodowy jest głównym winowajcą smogu.
Przesiadka na transport publiczny to prosty, ale skuteczny sposób na ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. W związku z tym, przekroczenie określonych norm zanieczyszczenia powietrza umożliwia wszystkim mieszkańcom bezpłatne korzystanie z transportu publicznego. Warunkiem wprowadzenia takiej ulgi jest jednak podjęcie stosownych decyzji przez władze samorządowe.
W Krakowie, system darmowych przejazdów komunikacją miejską jest jednym z najbardziej efektywnych w Polsce. Warunkiem skorzystania z tej możliwości jest przekroczenie określonych norm zanieczyszczenia powietrza. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie miasta, bezpłatne przejazdy są wprowadzane, gdy stężenie pyłów PM10 w dwóch ośmiogodzinnych okresach przekroczy odpowiednio 100 µg/m³ na co najmniej połowie obszaru miasta lub 150 µg/m³ również na co najmniej połowie obszaru miasta.
Podobne regulacje dotyczące bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w przypadku przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza zostały wprowadzone w Poznaniu już w 2017 roku. Wartości progowe stężenia pyłów zawieszonych, które muszą zostać przekroczone, aby uruchomić ten mechanizm, zostały zaostrzone w grudniu 2019 roku. Obecnie, aby w Poznaniu komunikacja miejska była bezpłatna, stężenie pyłów PM10 musi przekroczyć poziom 100 µg/m³.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 roku, w Polsce było ponad 6,5 miliona osób w wieku 65 lat i więcej, co stanowiło około 17 proc. ogółu ludności. Z tego względu, darmowa komunikacja miejska jest bardzo ważnym elementem polityki społecznej, który pozwala seniorom na łatwiejsze korzystanie z transportu publicznego.
Warto zauważyć, że darmowa komunikacja miejska nie tylko przynosi korzyści osobom starszym, ale także środowisku. Zgodnie z danymi Ministerstwa Klimatu, w 2020 roku, transport samochodowy był odpowiedzialny za około 70 proc. emisji dwutlenku węgla w Polsce. Dlatego też, promowanie transportu publicznego i darmowej komunikacji miejskiej jest ważnym elementem walki z zmianą klimatu.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i wygody pasażerów, przewoźnicy muszą spełniać określone normy i wymagania. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego, w 2020 roku, największymi przewoźnikami w Polsce byli PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Intercity i Koleje Mazowieckie.
W podsumowaniu, darmowa komunikacja miejska jest ważnym elementem polityki społecznej w Polsce, który pozwala seniorom na łatwiejsze korzystanie z transportu publicznego. Promowanie transportu publicznego i darmowej komunikacji miejskiej jest także ważnym elementem walki z zmianą klimatu.