Wkrótce Polska będzie świadkiem zmian w systemie oceniania uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE) rozpoczęło prace nad zmianami, które mają zapobiec narzucaniu rozwiązań i dać nauczycielom więcej swobody w wyborze metod oceniania.

Szerokie konsultacje ze środowiskiem

Resort edukacji planuje przeprowadzić szereg konsultacji ze środowiskiem oświatowym, w tym konferencje wojewódzkie oraz badania ankietowe przez System Informacji Oświatowej. Dzięki temu ministerstwo chce uniknąć zarzutów o narzucanie rozwiązań, tak jak było w przypadku wprowadzenia ograniczeń zadań domowych. Nauczyciele zostaną więc poproszeni o udział w dyskusji i wyrażenie swoich opinii na temat systemu oceniania.

Kluczowe pytania o system oceniania

Ministerstwo zamierza skonsultować z nauczycielami fundamentalne kwestie dotyczące systemu oceniania. Wśród najważniejszych pytań znajdują się te dotyczące:

* formy ocen bieżących w trakcie semestru,
* zasadności stosowania ocen cyfrowych w klasach I-III szkoły podstawowej,
* potrzeby wystawiania ocen cyfrowych na półrocze w starszych klasach,
* możliwości zastąpienia ocen systemem zaliczeniowym w niektórych przedmiotach w szkołach średnich.

Nowe propozycje

Nowe propozycje IBE prawdopodobnie przyjmą formę rekomendacji dla nauczycieli, pozostawiając im elastyczność w dostosowaniu systemu oceniania do potrzeb uczniów. Nauczyciele będą mogli korzystać z różnych metod oceniania, w tym ocen opisowych, które są stosowane standardowo w klasach I-III, ale mogą być również wykorzystywane w starszych klasach.

Dlaczego zmiany są potrzebne?

Zmiany w systemie oceniania są potrzebne, ponieważ aktualny system jest krytykowany przez nauczycieli i uczniów. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej, w 2020 roku tylko 27% nauczycieli było zadowolonych z obecnie obowiązującego systemu oceniania. Ponadto, zmiany mają pomóc w redukcji stresu u uczniów i poprawić ich motywację do nauki.

Kiedy mogą nastąpić zmiany?

Pierwsze propozycje ekspertów IBE mają zostać przedstawione na początku 2024 roku. Po konsultacjach ze środowiskiem oświatowym i nauczycielami, propozycje będącie implementowane w szkołach.

Co to oznacza dla uczniów?

Zmiany w systemie oceniania oznaczają, że uczniowie będą mogli korzystać z różnych metod oceniania, które będą bardziej dostosowane do ich potrzeb. Będą mogli również mieć więcej swobody w wyborze przedmiotów i formy oceniania. Ponadto, zmiany mają pomóc w redukcji stresu u uczniów i poprawić ich motywację do nauki.

Źródła:

* Dziennik Gazeta Prawna
* Gazeta Wyborcza
* Ministerstwo Edukacji Narodowej
* Instytut Badań Edukacyjnych

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version