W Polsce, gdzie piesi są uczestnikami ruchu drogowego, bezpieczeństwo na jezdniach jest niezwykle ważne. Jednak, jak pokazuje przykład z Warszawy, piesi mogą mieć trudności z przekroczeniem jezdni, szczególnie osoby mniej energiczne lub z niepełnosprawnościami.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2020 roku w Polsce doszło do 4 346 wypadków drogowych, w których uczestniczyli piesi. W wyniku tych wypadków zginęło 344 osób, a 4 642 zostały ranne. Co więcej, badania przeprowadzone przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM) wykazały, że aż 70% pieszych wypadków drogowych miało miejsce na przejściach dla pieszych.

W Warszawie, gdzie ruch drogowy jest szczególnie intensywny, piesi mogą spotkać się z trudnościami w przekroczeniu jezdni. Jak pokazuje przykład z filmu Warszawskiego Alarmu Smogowego, piesi mają tylko krótki czas na przekroczeniejezdni, co może być szczególnie trudne dla osób mniej energicznych lub z niepełnosprawnościami.

W komentarzu do filmu, internautka pisze: „Przeciwnie! Proszę przejść przez skrzyżowanie nad metrem Ursynów w Al. KEN na jednym zielonym! Nie da się! Chyba, że biegiem…”. Ten komentarz pokazuje, że piesi mogą mieć trudności z przekroczeniem jezdni, szczególnie na skrzyżowaniach, gdzie ruch jest szczególnie intensywny.

Aby zapobiec wypadkom drogowym, miasto Warszawa podejmuje różne działania. Jednym z nich jest instalacja systemów monitorowania ruchu, które pozwalają na monitoring sytuacji na jezdniach i reakcję na niebezpieczne sytuacje. Miasto także prowadzi kampanie edukacyjne, mające na celu uświadomić pieszych i kierowców o zagrożeniach, jakie Wiszą nad ruchem drogowym.

Warto zauważyć, że w Polsce obowiązuje zasada pierwszeństwa pieszych, która nakazuje kierowcom zatrzymać się przed przejściem dla pieszych, jeśli piesi znajdują się na tym przejściu lub zamierzają nim skorzystać. Jest to ważne prawo, które ma pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Warto także podkreślić, że piesi mogą wnioskować o przystosowanie infrastruktury drogowej do ich potrzeb. Na przykład, mogą wnioskować o budowę dodatkowych przejść dla pieszych lub o zmianę organizacji ruchu, aby piesi mieli więcej czasu na przekroczenie jezdni.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Warszawski wskazują, że piesi są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków na jezdniach. Według tych badań, aż 80% pieszych uważa, że ich bezpieczeństwo na jezdniach jest ważne, a 60% uważa, że kierowcy powinni być bardziej uważni na pieszych.

Reasumując, bezpieczeństwo pieszych na jezdniach jest ważnym problemem w Polsce, szczególnie w Warszawie. Aby zapobiec wypadkom drogowym, piesi i kierowcy muszą współpracować i dbać o swoje bezpieczeństwo. Miasto Warszawa także podejmuje działania, aby poprawić bezpieczeństwo na jezdniach.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version