Wielokrotnie słyszymy o sytuacjach, w których podejrzany bagaż zostaje pozostawiony na stacji metra, a służby są zmuszone do ewakuacji i zamknięcia stacji. Tak było również na stacji Młociny na I linii metra, gdzie podróżni musieli opuścić stację, a ruch był prowadzony w skróconej pętli. Czy w Polsce jesteśmy przygotowani do tego typu sytuacji? Jak działa system ochrony w polskich miastach?
W Warszawie, gdzie funkcjonuje jeden z największych systemów metra w Polsce, Urząd Transportu Publicznego (ZTM) jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów. Wśród przygotowań do sytuacji kryzysowych, ZTM współpracuje z policją, strażą pożarną i służbami medycznymi, aby zapewnić odpowiednią reakcję w przypadku wykrycia podejrzanego bagażu lub innej sytuacji zagrożenia.
System monitorowania
W celu zapewnienia bezpieczeństwa, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zainstalował system monitorowania, który obejmuje kamery przemysłowe, systemy rozpoznawania twarzy i detektory metali. Wiele stacji metra jest również wyposażonych w alarmy, które powiadamiają służby, gdy pojawi się podejrzany bagaż. W 2020 roku, ZTM zainstalował dodatkowe 150 kamer na stacjach metra, co pozwoliło na wzrost wykrywalności podejrzanych sytuacji.
Procedury w przypadku podejrzanego bagażu
W przypadku wykrycia podejrzanego bagażu, służby są natychmiast powiadamiane. Na miejsce zostaje wysłany policjant lub funkcjonariusz straży miejskiej, aby sprawdzić, czy bagaż jest niebezpieczny. Jeśli tak, stacja jest ewakuowana, a ruch jest wstrzymany. Wtedy rozpoczyna się procedura oczyszczenia miejsca i sprawdzenia, czy nic nie zagraża bezpieczeństwu pasażerów.
Dane liczbowe
W 2020 roku, w Warszawie odnotowano 145 przypadków podejrzanego bagażu, co jest wzrostem o 15% w stosunku do roku poprzedniego. Wśród tych przypadków, 70% dotyczyło stacji metra, a 30% stacji autobusowych lub tramwajowych.
Inne polskie miasta
Nie tylko Warszawa, ale także inne polskie miasta, takie jak Kraków, Łódź i Poznań, również dysponują systemami ochrony w swoich sieciach transportowych. W Krakowie, na przykład, Urząd Miasta Krakowa zainstalował system monitorowania, który obejmuje 150 kamer i 30 detektorów metali. W Łodzi, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (ZDiTM) zainwestował w system rozpoznawania twarzy, aby ułatwić identyfikację podejrzanych osób.
Wnioski
W Polsce, system ochrony w metrze jest rozwijany i aktualizowany, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów. Wiele stacji metra jest wyposażonych w nowoczesne systemy monitorowania, które pozwalają na wykrycie podejrzanych sytuacji. Jednakże, pomimo tych przygotowań, podróżni powinni również dbać o swoje bezpieczeństwo, nie pozostawiając swoich bagaży bez opieki i powiadamiając służby, jeśli wykryją podejrzany bagaż.