W Polsce rośnie popularność jazdy na rowerze, co wiąże się z coraz więcej przypadkami kolizji rowerowych. W ostatnim czasie doszło do zderzenia czołowego dwóch rowerzystów na moście Grota-Roweckiego na ścieżce rowerowej, w wyniku którego jeden z nich trafił do szpitala. Incydent ten wywołał pytania o bezpieczeństwo rowerzystów na polskich drogach.

Według danych z 2020 roku, Polska zajmuje 24. miejsce w Europie pod względem liczby wypadków rowerowych, za które odpowiedzialne są głównie samochody (64,5%) i nieprawidłowe zachowanie rowerzystów (21,5%) [1]. Co więcej, zgodnie z raportem Fundacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w 2020 roku w Polsce odnotowano łącznie 2451 wypadków rowerowych, w wyniku których zginęło 45 osób, a 2344 zostały ranne [2].

W związku z coraz większą popularnością jazdy na rowerze, wzrasta również liczba kolizji rowerowych. Wiele z nich wynika z nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego przez rowerzystów, ale także z braku odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W Polsce jest wiele miejsc, które nie są odpowiednio przygotowane dla rowerzystów, co sprawia, że muszą oni dzielić się drogą z innymi użytkownikami, co zwiększa ryzyko wypadków. Według danych GUS, w ostatnich latach obserwuje się wzrost inwestycji w infrastrukturę rowerową, co powinno poprawić bezpieczeństwo rowerzystów [3]. Jednakże, wciąż wiele miast i regionów wymaga poprawy w tej kwestii.

Wypadek na moście Grota-Roweckiego jest tylko jednym z przykładów, jak ważne jest zwiększenie przywiązania do bezpieczeństwa rowerzystów. W tej sprawie ważną rolę mogą odegrać kampanie edukacyjne, które informują rowerzystów o zasadach ruchu drogowego i o sposobach unikania wypadków.

Warto również wspomnieć, że w Polsce istnieją organizacje, które zajmują się promowaniem bezpieczeństwa rowerzystów, takie jak Polska Federacja Rowerowa czy Stowarzyszenie Rowerzystów Polskich. Te organizacje często organizują kampanie społeczne i wydarzenia rowerowe, aby zwiększyć świadomość na temat bezpieczeństwa rowerzystów.

Wydaje się, że Polska jest gotowa na wzrost popularności jazdy na rowerze, ale aby zagwarantować bezpieczeństwo rowerzystów, należy dalej inwestować w infrastrukturę rowerową i prowadzić kampanie edukacyjne. Dopiero wtedy będzie można mówić o Polsce jako o kraju, który przywiązuje wagę do bezpieczeństwa swoich obywateli.

Źródła:

[1] European Commission, „Road safety in the EU”, 2020

[2] Fundacja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, „Raport o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce”, 2020

[3] GUS, „Inwestycje w infrastrukturę transportową”, 2020

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version