Wczorajszy wypadek na ulicy Dolnej na Mokotowie, w którym pieszy wpadł pod autobus linii 141, kończący się śmiercią mężczyzny, jest kolejnym przypomnieniem o sposobie zapobiegania takim tragediom na polskich drogach. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2020 roku w Polsce zginęło 2 538 osób w wypadkach drogowych, z czego 344 były pieszymi.

Wiele wypadków z udziałem pieszych jest wynikiem błędów ludzkich, takich jak nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego, brak uwagi lub przekroczenie prędkości. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2020 roku aż 44,6% wypadków drogowych z udziałem pieszych miało miejsce w godzinach wieczornych i nocnych, kiedy to widoczność na drodze jest znacznie ograniczona.

W Polsce istnieją przepisy, które mają zapobiegać wypadkom z udziałem pieszych. Na przykład, art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym nakłada obowiązek na kierujących pojazdami, aby zatrzymali się przed przejściem dla pieszych i nie utrudniać ruchu pieszym. Jednak, jak pokazuje praktyka, zbyt często te przepisy są łamane.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych na drogach, władze lokalne i instytucje odpowiedzialne za infrastrukturę drogową powinny podejmować dodatkowe działania. Na przykład, wdrożenie systemów monitorowania ruchu i oświetlenia ulicznego może znacznie poprawić widoczność na drodze, co prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków.

Również edukacja i świadomość są kluczowe w zapobieganiu wypadkom pieszych. Kampanie informacyjne i edukacyjne, prowadzone przez władze lokalne i organizacje pozarządowe, powinny dążyć do zaangażowania pieszych i kierujących w podejmowanie odpowiedzialności za swoje zachowanie na drodze.

Warto również zwrócić uwagę na to, że rozwój infrastruktury drogowej powinien być przeprowadzany z uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych. Na przykład, budowa chodników i ciągów pieszych, które są oddzielone od jezdni, może znacznie zmniejszyć ryzyko wypadków.

Podsumowując, wypadki pieszych na drogach są tragedią, której można zapobiec poprzez podejmowanie odpowiednich środków. W Polsce musimy dążyć do poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach, poprzez wdrożenie dodatkowych środków, takich jak systemy monitorowania ruchu, oświetlenie uliczne, edukację i świadomość, a także rozwój infrastruktury drogowej z uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych.

Źródła:

* Główny Urząd Statystyczny (GUS). (2020). Wypadki drogowe w 2020 roku.
* Ustawa o prawie o ruchu drogowym (Dz.U. 2020 poz. 1696).

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo drogowe, piesi, wypadki, Polska, GUS, prawo o ruchu drogowym.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.
Exit mobile version