W ostatnich tygodniach Morze Bałtyckie stało się areną licznych incydentów, które wzbudziły poważne zaniepokojenie w Europie. Najnowszy z nich to doniesienie o wystrzeleniu amunicji sygnałowej przez rosyjski okręt w kierunku niemieckiego śmigłowca. Chociaż niemiecki rząd nie potwierdził oficjalnie tej informacji, szczegóły dotyczące daty zdarzenia pozostają nieznane.
Rosyjski okręt i niemiecki śmigłowiec
Według niemieckiej agencji dpa, załoga rosyjskiego okrętu użyła amunicji sygnałowej w odpowiedzi na misję zwiadowczą śmigłowca Bundeswehry operującego w tym rejonie. Ammunicja sygnałowa stosowana jest zwykle w krytycznych sytuacjach, co podkreśla powagę sytuacji.
Minister spraw zagranicznych Niemiec o incydencie
Minister spraw zagranicznych Niemiec, Annalena Baerbock, podczas spotkania ministrów NATO w Brukseli, krótko nawiązała do wspomnianego incydentu. Baerbock zwróciła uwagę na problem statków na Bałtyku, które mogą być wykorzystywane do obchodzenia sankcji nałożonych na Rosję w odpowiedzi na jej agresję wobec Ukrainy.
Zagrożenie atakami hybrydowymi
Minister zapowiedziała wzmożenie nadzoru nad kluczową infrastrukturą, taką jak rurociągi i kable telekomunikacyjne, co ma być odpowiedzią na rosnące zagrożenie rosyjskimi atakami hybrydowymi. Listopadowe uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych łączących Litwę ze Szwecją oraz Finlandię z Niemcami wciąż budzi wątpliwości. Przyczyna tych incydentów pozostaje niejasna, a szwedzkie władze badają możliwość sabotażu.
Chiński kontenerowiec Yi Peng 3
W centrum śledztwa znalazł się chiński kontenerowiec Yi Peng 3, który mógł znajdować się w pobliżu uszkodzonych kabli. Podobne zdarzenia, takie jak uszkodzenie gazociągu między Finlandią a Estonią w ubiegłym roku, wzmagają obawy o bezpieczeństwo infrastruktury.
Wspólny nadzór nad regionem
W odpowiedzi na uszkodzenia infrastruktury na Bałtyku, premier Donald Tusk zaproponował wspólny nadzór nad regionem, realizowany przez zachodnie siły morskie. Tego typu działania miałyby na celu zwiększenie bezpieczeństwa kluczowych elementów infrastruktury i zapobieganie dalszym incydentom.
Statystyki i dane
Według danych NATO, w 2022 roku na Morzu Bałtyckim odnotowano prawie 20 incydentów związanych z aktywnością rosyjskich sił zbrojnych. W tym samym roku, Litwa i Łotwa zgłosiły prawie 100 przypadków naruszenia swojej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie samoloty.
Wnioski
Wydaje się, że Rosja coraz częściej szuka konfrontacji z Zachodem na Morzu Bałtyckim. Wzrost liczby incydentów i prób sabotażu infrastruktury jest alarmujący. Dlatego jest konieczne, aby kraje Unii Europejskiej i NATO współpracowały ściśle, aby zapobiec dalszym incydentom i zapewnić bezpieczeństwo regionu.