Już niebawem nadchodzi majówka, a z nią tradycyjne wyjazdy wakacyjne. Polacy coraz częściej planują swoje wypoczynek w kraju, jednak wiele osób wciąż wybiera zagranicę. Jak wynika z danych biur podróży, w tym roku najpopularniejszymi kierunkami są Turcja, Egipt, Włochy i Hiszpania.
Dla tych, którzy planują wypoczynek w kraju, PKP Intercity przygotowało dodatkowe pociągi. Jak poinformował prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, największe obciążenie będzie na kierunek nadmorski, czyli Trójmiasto, Kołobrzeg, Świnoujście. Zostaną uruchomione dodatkowe 27 pociągów, a 43 pojadą wydłużoną trasą. Ruszy m.in. pociąg EIC Jantar, który będzie jeździł z Warszawy do Helu.
Z danych biura podróży Itaka wynika, że ich klienci chętnie wybierają takie kierunki jak Turcja (Side, Alanya, Bodrum, Kemer, Didyma, Kusadasi), Hiszpania (Wyspy Kanaryjskie, Majorka), Grecja (Kreta, Rodos), Portugalia (Madera), Oman czy Egipt (Hurghada, Marsa Alam). Bardzo dużym powodzeniem w tym okresie cieszą się również wycieczki objazdowe do Turcji, Włoch, Hiszpanii, Egiptu, Francji, Gruzji i na Maltę, a także city breaks: Londyn, Paryż, Rzym, Madryt.
Z kolei Fly.pl poinformowało, że najpopularniejszymi kierunkami są Turcja, Egipt, Grecja oraz Hiszpania. Z oferty Turcji najchętniej wybierane są: Alanya, Kemer i Side, w Egipcie: Hurghada i Marsa Alam, w Grecji: Kreta i Półwysep Chalkidiki, w Hiszpanii: Majorka i wybrzeża Costa Brava i Costa Dorada.
Ryanair zwrócił uwagę, że najczęściej wybieranym kierunkiem lotów na przełomie kwietnia i maja są Włochy, gdzie planuje polecieć prawie połowa pasażerów Ryanair z Polski (44 proc.). Drugie miejsce należy do Hiszpanii, którą wybrało 21 proc. pasażerów, a na trzecim miejscu znalazła się Grecja (8 proc.).
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przypomina, że wybierając się na majówkowy wyjazd warto pamięć o sprawdzeniu umowy z przewoźnikiem lotniczym, biurem podróży czy hotelem, przed ich podpisaniem, aby wiedzieć do kogo i kiedy zwrócić się z ewentualnym roszczeniem w przypadku opóźnienia lub odwołania wycieczki lub lotu.
W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o odszkodowanie można ubiegać się tylko jeżeli lot odwołano albo opóźniono z przyczyn zależnych od przewoźnika. Kwota rekompensaty jest wtedy zależna od dystansu lotu; dla lotów do 1,5 tys. km jest to 250 euro na pasażera, na dystansie między 1,5 tys. km – 3,5 tys. km to 400 euro na osobę, a powyżej 3,5 tys. km kwota ta wynosi 600 euro.
Dodatkowo, w przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot ceny biletu, chyba że przewoźnik zaoferuje inne połączenie z punktem docelowym. Natomiast jeśli opóźnienie bądź odwołanie lotu wynika z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa itd.) lub gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą – pasażerom nie przysługuje prawo do rekompensaty.
W przypadku opóźnionych lotów pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Po upływie określonego czasu przedstawiciele linii lotniczych lub przedstawiciele lotniska powinni zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje/vouchery adekwatne do czasu oczekiwania. Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się od linii lotniczej zwrotu wydatków na podstawie kopii paragonów lub faktur.
Pasażerowie mają prawo do opieki, jeżeli dystans lotu nie przekracza 1,5 tys. km a opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny. Dla lotów w UE dłuższych niż 1,5 tys. km oraz lotów o długości pomiędzy 1,5 tys. km, a 3,5 tys. km opóźnienie musi wynieść co najmniej 3 godz., a dla pozostałych lotów – 4 godz.
Ewentualne problemy dotyczące wykupionych wycieczek w biurach podróży również podlegają roszczeniom. Reklamować można każdą niezgodność z umową dotyczącą np. warunków hotelowych (tj. czystości, wielkości pokoju), wyżywienia, dodatkowych udogodnień (tj. możliwości korzystania z basenu, kortu tenisowego), atrakcji przewidzianych w ofercie oraz transportu będącego elementem imprezy turystycznej.