W dniu 3 lutego 2025 roku Warszawa będzie miała nową strefę płatnego parkowania, która obejmie kolejną część Mokotowa. To wynik decyzji podjętej przez radnych Rady Warszawy, którzy chcą zwiększyć dochód z opłat parkingowych i ułatwić parkowanie dla mieszkańców.
Jakie obszary będą objęte strefą płatnego parkowania?
Nowa strefa płatnego parkowania obejmie obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby. To oznacza, że kierowcy, którzy chcą zaparkować swoje pojazdy w tych obszarach, będą musieli zapłacić za parking.
Co to oznacza dla osób z niepełnosprawnościami?
W ramach nowej strefy płatnego parkowania, pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne będą zwolnione z opłat za parkowanie. To ważne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych, które często mają trudności z znalezieniem miejsca parkingowego.
Jakie zmiany w abonamencie rejonowym?
Radni uchwalili również zmianę zasięgu abonamentu rejonowego z 100 m do 200 m od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Oznacza to, że mieszkańcy będą mogli parkować w pobliżu swoich domów za niższą opłatą.
Ile kosztuje wprowadzenie nowej strefy płatnego parkowania?
Koszt realizacji projektu oszacowano na 10 mln złotych w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln złotych w kolejnych latach. To koszt, który powinien być pokryty przez opłaty parkingowe.
Jaki będzie wpływ na budżet?
Założono, że średni przychód z opłat parkingowych w całym ubiegłym roku na miejsce postojowe wyniósł ok. 4177 złotych. Wyliczono, że efektem zwiększenia SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych będzie dochód wynoszący powyżej 27 mln złotych.
Co to oznacza dla mieszkańców i kierowców?
Nowa strefa płatnego parkowania powinna ułatwić parkowanie dla mieszkańców i kierowców, którzy będą mogli korzystać z nowych miejsc parkingowych. Jednocześnie, opłaty parkingowe powinny zachęcić kierowców do korzystania z parkingów na okołości i zmniejszyć korki w centrum miasta.
Prawdziwe dane i statystyki
* 4177 złotych – średni przychód na miejsce postojowe w całym ubiegłym roku
* 27 mln złotych – przewidywany dochód z opłat parkingowych po rozszerzeniu SPPN
* 10 mln złotych – koszt realizacji projektu w pierwszym roku funkcjonowania
* 5 mln złotych – koszt realizacji projektu w kolejnych latach
* 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych – efekt rozszerzenia SPPN
Źródło: Rada Warszawy, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy