W Polsce, aż 90% konsumentów korzysta z smartfonu podczas zakupów stacjonarnych, co pozwala im na sprawdzanie promocji, konsultowanie zakupów z rodziną, robienie zdjęć produktów i kontrolowanie listy zakupów. _Smartfon stał się nieodłącznym elementem procesu zakupowego_.
Według badań Kantar, ponad 1/3 respondentów skanowała już QR kody z opakowań produktów, a 56% deklaruje chęć korzystania z tej funkcji, aby uzyskać więcej informacji o artykułach. _Kody QR są przyszłością handlu_, twierdzi dr inż. Elżbieta Hałas, prezeska Zarządu GS1 Polska.
Badanie Kantar wskazuje, że _2/3 Polaków postrzega siebie jako świadomych konsumentów_, chcących wiedzieć, co kupują, a ponad połowa regularnie sprawdza informacje na opakowaniach przed zakupem.
Respondenci najchętniej skanowaliby kody QR, aby poznać skład produktów (77%), dowiedzieć się o aktualnych promocjach (76%) czy sprawdzić informacje o substancjach szkodliwych (74%). _Kody GS1 QR rewolucjonizują identyfikację produktów i wspierają rozwój interaktywnej komunikacji między producentami a konsumentami_.
W miarę dalszego rozwoju technologii, ich znaczenie będzie rosło, przekształcając sposób, w jaki robimy zakupy. _62% respondentów deklaruje chęć skanowania kodów QR z artykułów spożywczych i napojów, 58% z kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych, a 53% z produktów aptecznych_.
Wdrożenia tej technologii obejmują cały świat i różnorodne sektory, w tym branżę spożywczą, motoryzacyjną, przemysłową, mleczarską, odzieżową i obuwniczą, rolnictwo, sektor beauty, DIY oraz elektronikę. _Kody QR od GS1 są testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo i Procter & Gamble_.
W Polsce również rośnie zainteresowanie firm wdrożeniem kodów dwuwymiarowych na opakowaniach konsumenckich. _Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć przejścia na kody 2D od GS1, są m.in.: Żabka, Biedronka, DOZ i Auchan_.
Aby ułatwić dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym na opakowaniach mogą być użyte jednocześnie tradycyjne kody kreskowe i kody 2D od GS1.
Wraz z coraz szerszym zastosowaniem kodów QR, _smartfon staje się nieodłącznym elementem procesu zakupowego, na równych prawach z portfelem i kartą bankową_.