W Polsce powtarza się scenariusz z początku pandemii, kiedy to Polacy rzucili się na zakupy, obawiając się braku towarów. Tym razem na fali doniesień z innych krajów, w których braki kadrowe w sklepach i logistyce powodują problemas z zaopatrzeniem. Wiele sklepów za granicą nie było w stanie otworzyć swoich drzwi, ze względu na kwarantannę i zakażenia wśród pracowników.
W piątek, w USA, wiele sklepów nie otworzyło swoich drzwi, ponieważ nie było możliwości skompletowania załogi nawet do obsługi kas, nie mówiąc już o przyjmowaniu i wykładaniu towaru. W Polsce, Ministerstwo Zdrowia, aby uniknąć podobnego scenariusza, skróciło kwarantannę do 7 dni.
Jak powstaje pandemia panic buying?
Pandemia panic buying to zjawisko, które polega na masowym zakupie towarów, obawiając się braku ich dostępności w przyszłości. Ten typ zachowania obserwowany jest w czasie kryzysów, wojen i epidemii. W Polsce, takie przypadki miały miejsce podczas powodzi w 1997 roku, a także w czasie pierwszej fali pandemii COVID-19.
Według danych z 2020 roku, 45% Polaków przyznało, że zakupiło więcej towarów niż zwykle, obawiając się braku dostępności. Według raportu firmy Nielsen, wzrost sprzedaży towarów spożywczych w Polsce w marcu 2020 roku wyniósł 23%, a w kwietniu 2020 roku – 17%.
Jakie są konsekwencje pandemia panic buying?
Pandemia panic buying powoduje wiele problemów, zarówno dla sklepów, jak i dla konsumentów. Wśród najważniejszych konsekwencji tego zjawiska są:
* Braki towarów w sklepach
* Zwiększone ceny towarów
* Zagrożenie zdrowia i życia w wyniku zatłoczenia sklepów
* Problemy z logistyką i zaopatrzeniem
Co mogą zrobić sklepy, aby zapobiec pandemia panic buying?
Sklepy mogą podjąć kilka działań, aby zapobiec pandemia panic buying, między innymi:
* Zwiększenie zaopatrzenia towarów
* Wprowadzenie limitów kupna dla poszczególnych towarów
* Ograniczenie godzin otwarcia sklepów
* Wprowadzenie systemów obsługi online
Co mogą zrobić konsument, aby uniknąć pandemia panic buying?
Konsument może podjąć kilka działań, aby uniknąć pandemia panic buying, między innymi:
* Planowanie zakupów
* Robienie zakupów online
* Unikanie szturmowania sklepów
* Zakup towarów w normalnych ilościach
Warto pamiętać, że pandemia panic buying to zjawisko, które powoduje więcej problemów niż korzyści. Dlatego ważne jest, aby konsument i sklepy współpracowali, aby zapobiec temu zjawisku.