Wiele osób podczas swojej edukacji szkolnej nie ma wystarczającej wiedzy o ekonomii i finansach, co może powodować trudności w podejmowaniu decyzji finansowych w dorosłym życiu. Aby zmienić ten stan rzeczy, Minister Edukacji Narodowej, Przemysław Czarnek, ogłosił plany zmian w nauczaniu przedsiębiorczości w polskich szkołach. Od 1 września 2023 roku, podstawy przedsiębiorczości zostaną zastąpione nowym przedmiotem – biznes i zarządzanie.
W obecnej chwili, w polskim systemie szkolnictwa przewidziano tylko 60 godzin lekcyjnych zajęć związanych z ekonomią i finansami w ciągu 12 lat edukacji. To oznacza, że młodzież poświęca zaledwie dwa dni z dwunastu lat na naukę ekonomii i finansów. Minister Czarnek uważa, że jest to zdecydowanie za mało.
Nauczanie ekonomii ma dla młodzieży ogromne znaczenie, ponieważ pomaga w przygotowaniu do życia dorosłego, podejmowaniu odpowiednich decyzji finansowych, a także efektywnemu zarządzaniu gospodarstwem domowym i firmą. Minister Edukacji Narodowej podkreślił, że zmiana ta ma na celu przygotowanie młodych ludzi do życia w dorosłym świecie, gdzie umiejętności ekonomiczne i finansowe są niezwykle ważne.
W Polsce, według danych GUS, ilość osób podejmujących działalność gospodarczą wśród młodych ludzi jest coraz niższa. W 2020 roku, tylko 4,6% młodych osób w wieku 18-24 lata podejmowało działalność gospodarczą, co jest niższe niż w 2019 roku, gdy było to 5,3%. Te dane pokazują, że młodzież w Polsce potrzebuje wsparcia w rozwoju umiejętności ekonomicznych i finansowych.
Minister Czarnek uważa, że zmiana w nauczaniu przedsiębiorczości pomoże młodzieży w zdobyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do sukcesu w dorosłym życiu. Biznes i zarządzanie jako nowy przedmiot ma na celu przygotowanie młodych ludzi do podejmowania decyzji finansowych, efektywnego zarządzania firmą i gospodarstwem domowym, a także do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej.
Zmień w nauczaniu przedsiębiorczości to tylko jeden z wielu kroków, które Minister Edukacji Narodowej chce podjąć, aby poprawić sytuację edukacyjną w Polsce. Wprowadzenie nowego przedmiotu ma na celu wspieranie młodych ludzi w rozwoju umiejętności ekonomicznych i finansowych, co może pomóc w tworzeniu lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń Polaków.